ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΑ ΡΕΥΜΑΤΑ
ΚΛΑΣΙΚΙΣΜΟΣ
Επικρατεί
στην Ιταλία από τα τέλη του 18ου αιώνα και επηρέασε την Επτανησιακή
Σχολή, η οποία όμως διαφοροποιείται από αυτόν, επειδή οι Επτανήσιοι
έχουν δεχθεί και προρομαντικά στοιχεία.
α) Αυστηροί μορφολογικοί κανόνες: η ισορροπία λόγου και αισθήματος, η αρμονία, η τελειὀτητα
β) Σύνθεση επικών, λυρικών και δραματικών ποιημάτων υψηλής καλλιτεχνικής στάθμης
γ)
Τα θέματα αντλούνται από το ένδοξο ελληνικό παρελθόν, το οποίο
συνδέεται με τους εθνικούς αγώνες του παρόντος, ενώ η ανάμνηση της
κλασικής παιδείας και των αξιών της τροφοδοτεί το πάθος της εθνικής
αποκατάστασης.)
ΡΟΜΑΝΤΙΣΜΟΣ
Ο
ρομαντισμός ως κίνημα στη λογοτεχνία και την τέχνη ευρύτερα γεννήθηκε
στα τέλη του 18ου αιώνα στην Ευρώπη ως αντίδραση προς τον κλασικισμό και
κυριάρχησε το 19ο αιώνα. Κύρια γνωρίσματά του είναι :
• Η στροφή προς τη φαντασία και το συναίσθημα και η αμφισβήτηση των κανόνων (της τυποποίησης) του κλασικισμού.
•
Αναζητά το παράδοξο, το μυστηριώδες, το όνειρο, το υπερφυσικό σε
συνδυασμό με μια διάχυτη μελαγχολία και μια νοσταλγική διάθεση για τα
περασμένα (όχι όμως για το κλασικό παρελθόν)
•
Η εξιδανίκευση της φύσης, του έρωτα, της πατρίδας: Τα θέματά του
αντλούνται από τη φύση, τον έρωτα (συνήθως μελαγχολικός ή
καταδικασμένος), το θάνατο, τον ηρωισμό, τους αγώνες για την ελευθερία
και δίνεται μια ιδιαίτερη εμμονή στο «εγώ» του δημιουργού ή του ήρωα.
•
Η ελευθερία στη μορφή, σε αντίθεση προς τον κλασικισμό: Καταργούνται
πολλοί παραδοσιακοί κανόνες, δίνεται ποιητικός ρυθμός στον πεζό λόγο, η
εικόνα μετατρέπεται σε βασικό στοιχείο του έργου και, τέλος, οι
ρομαντικοί αρέσκονται στη χρησιμοποίηση υποβλητικών σκηνικών (νύχτα,
φεγγάρι, φύση…).
Στην
Ελλάδα ο ρομαντισμός μεταφυτεύτηκε κακότεχνα από τους Φαναριώτες, που
είναι οι δημιουργοί της Αθηναϊκής Σχολής. Ο ρομαντισμός της Αθηναϊκής
Σχολής έχει τα εξής χαρακτηριστικά:
α)
Η στροφή προς το ένδοξο παρελθόν (το αρχαίο και το πρόσφατο),ωστόσο οι
πατριωτικές τους εξάρσεις συνοδεύονται από μεγαλοστομία.
β)
Η χρήση της καθαρεύουσας,που θα τους φέρει πολύ πιο κοντά στην παράδοση
παρά στην ανανέωση και θα τους οδηγήσει σε πολυλογία και υπερβολή.
γ)
Η επιτηδευμένη μελαγχολική διάθεση και η προσποιητή ερωτική θλίψη, που
φτάνει ως την απαισιοδοξία και την έμμονη ιδέα του θανάτου.
δ) Η χαλαρή έκφραση που μερικές φορές φτάνει ως την προχειρολογία,
ε) Το πομπώδες ύφος
ΠΑΡΝΑΣΣΙΣΜΟΣ
Είναι
το ποιητικό ρεύμα που γεννήθηκε στη Γαλλία στα μέσα του 19ου αιώνα ως
αντίδραση προς το ρομαντισμό και το οποίο επανέφερε την κλασική
ισορροπία. Τα βασικά χαρακτηριστικά του παρνασσισμού είναι τα εξής:
α)
Αναζητά την έμπνευση του στην κλασική αρχαιότητα. Θέματά του
αντλούνται από τη μυθολογία και την ιστορία, τους χαμένους πολιτισμούς
της αρχαιότητας ( ιδίως ελληνικό και ινδικό).
β)
Επιδιώκει την απουσία κάθε συναισθήματος, πάθους ή έντασης. Θέλει να
εκφράσει τη γαλήνη, την ηρεμία, την αρμονία της κλασικής τέχνης. Το
ποίημα πρέπει να έχει την ομορφιά ενός αρχαίου αγάλματος
γ)
Δίνει σημασία στην ακριβόλογη έκφραση και στη λεπτομέρεια, καθώς
προσπαθεί να καλλιεργήσει μιαν απρόσωπη και αντικειμενική ποίηση,
εκφράζοντας με τον τρόπο αυτό το επιστημονικό πνεύμα της εποχής του.
ε)
Ενδιαφέρεται υπερβολικά για τη μορφή του ποιήματος και την επεξεργασία
του στίχου: σέβεται τους ρυθμικούς, μετρικούς και στιχουργικούς κανόνες
και την ομοιοκαταληξία.
Οι
παρνασσιστές στην προσπάθειά τους να καλλιεργήσουν την απρόσωπη και
αντικειμενική έκφραση δημιούργησαν μια ποίηση χωρίς αληθινή ζωή ή
ανθρώπινη παρουσία, μακριά από κάθε συναίσθημα
Στην
Ελλάδα ο παρνασσισμός εμφανίζεται με την ποιητική γενιά του 1880, τη
Νέα Αθηναϊκή Σχολή. Εμφανίζεται και εδώ ως αντίδραση στο ρομαντισμό, με
όλα τα χαρακτηριστικά του γαλλικού παρνασσισμού. Ιδιαίτερη σημασία έχει
ότι η ελληνική ποίηση στρέφεται προς τη δημοτική, επανέρχεται σε μία
ισορροπία, μετά τις συναισθηματικές υπερβολές του ρομαντισμού, και η
επεξεργασία του στίχου, στοιχεία που απέρριπταν ή δε φρόντιζαν οι
ρομαντικοί. (Κ. Παλαμάς, Ι. Γρυπάρης, Α. Προβελέγγιος. Α. Σικελιανός. Κ.
Βάρναλης….)
ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ
Λογοτεχνική
και καλλιτεχνική κίνηση που ξεκίνησε από τη Γαλλία στα τέλη του 19ου
αιώνα ως αντίδραση στη ρομαντική ποίηση και στη νατουραλιστική
πεζογραφία. Ο συμβολισμός εκδηλώθηκε κυρίως στην ποίηση και οι αρχές
του μπορούν να συνοψιστούν στα εξής:
•
H χρήση συμβόλων για να εκφραστούν ιδέες, συναισθήματα και ψυχικές
καταστάσεις: Τα αντικείμενα συσχετίζονται με τις ψυχικές καταστάσεις,
δηλαδή γίνονται τα σύμβολα των ψυχικών καταστάσεων.
•
Το εννοιολογικό περιεχόμενο του ποιήματος περιορίζεται. Το ποίημα
απαλλάσσεται από κάθε φιλοσοφικό ή ηθικό-διδακτικό στοιχείο και
εξωτερικεύει, κυρίως, την ψυχική διάθεση του ποιητή.
• Η μελαγχολική διάθεσηατμόσφαιρα του ποιήματος.
•
Βασικό στοιχείο του ποιήματος είναι η μουσικότητα και η υποβλητικότητα
του στίχου. Αυτό σημαίνει πως ο ποιητής προσπαθεί να υποβάλλει τις
ψυχικές του διαθέσεις, δίνοντας στο ποίημα ένα τόνο μουσικό, που
εξαρτάται από την ακουστική ποιότητα των λέξεων και την κατάλληλη
τοποθέτησή τους ποίημα, το μέτρο, την ομοιοκαταληξία, την προσεκτική
επεξεργασία του στίχου (απουσία χασμωδιών). Η μουσικότητα και η
υποβλητικότητα του στίχου δημιουργούν ένα κλίμα ασάφειας και
μελαγχολίας, όπου αφθονούν οι μεταφορές και οι εικόνες.
•
Η μορφή «χαλαρώνει» από τους αυστηρούς κανόνες της παραδοσιακής
ποίησης: Χαλαρή ομοιοκαταληξία, ελεύθερος στίχος, νέο λεξιλόγιο.
Ο
ελληνικός συμβολισμός κάνει την εμφάνισή του στα πρώτα χρόνια του 20ου
αιώνα. Οι Έλληνες συμβολιστές οικειοποιήθηκαν κυρίως δύο από τις αρχές
του γαλλικού κινήματος: α) τον υπαινικτικό και υποβλητικό χαρακτήρα που
στρέφει νου και αισθήματα προς την υψηλότερη σφαίρα των ιδεών, β) την
αίσθηση του ποιητή ότι όταν κάποιος φτάσει σ' αυτή τη σφαίρα, θεωρεί
πλέον την ταπεινή πραγματικότητα ως τόπο μελαγχολίας.
ΥΠΕΡΡΕΑΛΙΣΜΟΣ
Λογοτεχνικό
και καλλιτεχνικό κίνημα που γεννήθηκε στη Γαλλία το 1924 με το
μανιφέστο του Αντρέ Μπρετόν. Οι υπερρεαλιστές, επηρεασμένοι από την
ψυχανάλυση:
α)
Επιδίωξαν την υπέρβαση του πραγματικού κόσμου με την καταγραφή των
υποσυνείδητων ενεργειών της ψυχής και των ονείρων χωρίς την επέμβαση της
λογικής => Αναζήτησαν μια άλλη πραγματικότητα, πέρα από τα δεσμά της
λογικής, την υπερ-πραγματικότητα.
β) Διακήρυξαν την παντοδυναμία του ονείρου, του ενστίκτου και της επανάστασης.
γ) Στράφηκαν ενάντια σε κάθε μορφή λογικής, ηθικής και κοινωνικής τάξης.
δ) Στην ποίηση χρησιμοποίησαν ως μέσα τους την αυτόματη γραφή και την καταγραφή των ονείρων.
ε)
Στη μορφή της ποίησης οι λέξεις αυτονομούνται και συνδυάζονται μεταξύ
τους, χωρίς να υπακούουν σε ορθολογικούς νόμους και έτσι δημιουργούν
ζωηρές λεκτικές εντυπώσεις, απουσιάζει η στίξη, η ομοιοκαταληξία και οι
στίχοι κατακερματίζονται.
ΤΑ ΒΑΣΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΝΕΟΤΕΡΗΣ ΠΟΙΗΣΗΣ
1. Εξωτερικά – μορφικά χαρακτηριστικά
α) Ελεύθερος στίχος: Απουσιάζουν το μέτρο και η ομοιοκαταληξία.
β)
Οι στίχοι δεν έχουν ορισμένο αριθμό συλλαβών (ανισοσύλλαβοι) ούτε
ομοιόμορφες στροφές. Ο στίχος δεν κόβεται εκεί που υπαγορεύει η σύνταξη ή
εκεί που συμπληρώνονται οι συλλαβές του στίχου, αλλά όπου θέλει ο
ποιητής είτε για να δώσει έμφαση σε κάτι είτε γιατί επιθυμεί να
αντικρίσει τα πράγματα από μια νέα οπτική γωνία.
γ)
Πεζόμορφα ποιήματα: Δεν κατανέμονται σε στίχους, αλλά γράφονται με ένα
τρόπο που να θυμίζει πεζό λόγο (ανομοιοκατάληκτα, ανισοσύλλαβα με
καθημερινό λεξιλόγιο).
δ)
Η γλώσσα πλησιάζει το χαρακτήρα και το ύφος της καθημερινής ομιλίας.
Ωστόσο η μοντέρνα ποίηση δε διστάζει να χρησιμοποιήσει λέξεις από
οποιαδήποτε περιοχή του γραπτού ή προφορικού λόγου.
ε)
Η εκφραστική τόλμη: Λέξεις και έννοιες, εκφραστικά μέσα ( μεταφορές,
παρομοιώσεις, εικόνες) που στην τρέχουσα λογική της γλώσσας φαίνονται
αταίριαστες, στη νεοτερική ποίηση συσχετίζονται μεταξύ τους.
στ) Η έλλειψη στίξης.
2. Εσωτερικά χαρακτηριστικά
α)
Το ποίημα δεν διέπεται από λογική αλληλουχία αλλά λειτουργεί με τους
μηχανισμούς των προεκτάσεων και των συνειρμών. Τις προεκτάσεις οφείλει
να τις κάνει ο αναγνώστης για να συλλάβει το βαθύτερο νόημα του
ποιήματος.
β)
Σκοτεινότητα και ασάφεια: Η νεοτερική ποίηση συνήθως κρύβει το θέμα της
ή το μισοφωτίζει. Είναι ποίηση υπαινιγμών, πυκνή και όχι αναλυτική.
Χρησιμοποιεί εικόνες, σύμβολα από την προσωπική ζωή που ποιητή. Γι’
αυτό χαρακτηρίζεται δυσνόητη και ερμητική, εφόσον δεν έχει πάντα ένα
νοηματικό ειρμό.
γ) Αμφισημία και πολυσημία: Μερικές από τις λέξεις ή εκφράσεις που χρησιμοποιούνται, επιδέχονται πολλές ερμηνείες
ΜΟΝΤΕΡΝΙΣΜΟΣ
Με
τον όρο μοντερνισμός δηλώνουμε συνήθως μια σειρά από τάσεις. Η αρχή
τους τοποθετείται στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα και η πλήρης ανάπτυξή
του στις τέσσερις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα. Ένα πνευματικό
κίνημα, που εξεγέρθηκε ενάντια στον παραδοσιακό πολιτισμό, αμφισβήτησε
τις παραδοσιακές αξίες και επιχείρησε να καταργήσει όλους τους
καθιερωμένους κανόνες. Ο βασικός αντίπαλος με τον οποίο αναμετρήθηκε η
μοντερνιστική πεζογραφία ήταν ο ρεαλισμός. Προδρομικές μορφές του
νεοτερικού ποιητικού λόγου μπορούν να θεωρηθούν ποιητές όπως ο Κ. Π.
Καβάφης και ο Κ. Καρυωτάκης. Η οριστική επικράτηση και καθιέρωση της
μοντέρνας ποιητικής γραφής στη χώρα μας έρχεται με τη γενιά του τριάντα.
Η επονομαζόμενη σχολή της Θεσσαλονίκης γίνεται το λίκνο του ελληνικού
μοντερνιστικού μυθιστορήματος.
Γενικά χαρακτηριστικά:
Παραδοσιακή ποίηση
Ø Έμμετρος στίχος,
Ø Ποιητικό λεξιλόγιο,
Ø Κανονική στίξη,
Ø Κυριολεξία,
Ø Λογική νοηματική αλληλουχία,
Ø Λογική ανάπτυξη θέματος,
Ø Αντιστοιχία τίτλου και περιεχομένου,
Ø Λυρισμός,
Ø Απουσία διασκελισμού.
Μοντέρνα ποίηση
Ø Ελεύθερος στίχος,
Ø Καθημερινό λεξιλόγιο
Ø Ακανόνιστη στίξη,
Ø Πολυσημία λέξεων,
Ø Υποδήλωση θεματικού κέντρου
Ø Δυσνόητη ποίηση,
Ø Προβληματικός τίτλος,
Ø Δραματικότητα,
Ø Διασκελισμός.
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου