}

Παρασκευή 15 Ιουλίου 2016

Αρχαία Ελληνικά και παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες

Από την α' γυμνασίου τα παιδιά έρχονται σε επαφή με τα αρχαία ελληνικά, μάθημα που δυσκολεύει τους περισσότερους μαθητές, κυρίως αυτούς που έχουν κάποια μαθησιακή δυσκολία/ δυσλεξία.

Η δυσκολία βρίσκεται κυρίως στο ότι η γραμματική των αρχαίων διαφέρει αρκετά με των νέων ελληνικών και τα παιδιά μπερδεύονται. π.χ. διαφορετικές πτώσεις ουσιαστικών (δοτική), διαφορετικές εγκλίσεις (ευκτική) και διαφορετικά σημεία στίξης.

Οι φιλόλογοι λοιπόν μπορούν και πρέπει έστω να φανταστούν πόσο δύσκολα είναι τα αρχαία ελληνικά για έναν μαθητή που ακόμα δυσκολεύεται πολύ με τη γραφή, την ορθογραφία και το συντακτικό στα νέα ελληνικά. Πόσο δύσκολο και δυσνόητο είναι για το παιδί που παραλείπει τα βασικά σημεία στίξης να μάθει να τονίζει σωστά με δασείες και περισπωμένες!

Πώς θα βοηθήσετε ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες στα Αρχαία ελληνικά:

- Να έχετε λιγότερες προσδοκίες από αυτούς τους μαθητές. π.χ. Ζητήστε να μάθουν να κλίνουν μερικά εύκολα ρήματα και ουσιαστικά.

- Κάντε καρτέλες με τα ρήματα ή τα ουσιαστικά που κλίνονται με τον ίδιο τρόπο και δώστε σε όλους τους μαθητές.

- Στις φωτοτυπίες χρησιμοποιήστε χρώματα, ακόμα και αστείες φιγούρες που θα βρείτε στο διαδίκτυο.

- Δώστε πολλά παραδείγματα για κάθε γραμματικό και συντακτικό φαινόμενο και συνδέστε τα όσο γίνεται με τα αντίστοιχα των νέων ελληνικών.

- Μην επιμένετε να μάθουν να τονίζουν στα αρχαία ελληνικά!

- Μην περιμένετε να σας κάνουν αυτολεξεί μετάφραση, γιατί κάτι τέτοιο μόνο με"παπαγαλία" θα μπορούσε να γίνει που δεν έχει και ιδιαίτερο νόημα γιατί την επόμενη μέρα το παιδί θα το ξεχάσει. Αντίθετα ζητήστε να διηγηθεί την περίληψη με δικά του λόγια ή κάντε ερωτήσεις σχετικές με το νόημα του κειμένου.

- Βαθμολογήστε με επιείκεια, όχι μόνο με βάση την επίδοση αλλά κοιτώντας και την προσπάθεια. Ένα παιδί μπορεί να μην τα καταφέρνει καλά στα Αρχαία Ελληνικά, αλλά να προσπαθεί, να γράφει πάντα τις ασκήσεις του και να δείχνει ενδιαφέρον για το μάθημα. Αυτά και μόνο αρκούν για έναν καλύτερο βαθμό.



Σοφία Τσιντσικλόγλου, Ειδική Παιδαγωγός

0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου