}

Παρασκευή 23 Ιανουαρίου 2015

Θέμα: Θανατική ποινή - Ευθανασία

ΘΑΝΑΤΙΚΗ ΠΟΙΝΗ-ΕΥΘΑΝΑΣΙΑ

Αν και στις σύγχρονες δημοκρατικές κοινωνίες η θανατική ποινή θεωρείται από πολλούς παρωχημένος τρόπος απονομής δικαιοσύνης, η διόγκωση της εγκληματικότητας στην εποχή μας επαναφέρει στο προσκήνιο προβληματισμούς και συζητήσεις, σχετικές με την ανάγκη επιβολής ή την κατάργησή της.

ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΥΠΕΡ ΤΗΣ ΕΠΙΒΟΛΗΣ ΤΗΣ ΘΑΝΑΤΙΚΗΣ ΠΟΙΝΗΣ
1. Επιτυγχάνει τον παραδειγματισμό και αποτρέπει αποτελεσματικά τη διάπραξη ειδεχθών εγκλημάτων (γενική πρόληψη).
2. Ιδιαίτερα για τους επαγγελματίες εγκληματίες η απειλή της θανατικής ποινής έχει αναμφίβολα ανασταλτικό αποτέλεσμα.
3. Αποκαθιστά το κοινό περί δικαίου αίσθημα.
4. Αποτελεί πράξη δικαίωσης, κυρίως για τους συγγενείς του θύματος.
5. Αναβαθμίζει το κύρος της πολιτείας, αφού προστατεύει με δραστικά μέτρα τους πολίτες. Διαμορφώνει αίσθημα ασφάλειας, αφού υπερασπίζεται με τον πιο δυναμικό τρόπο το δικαίωμα της ζωής.
6. Συνιστά, μερικές φορές, τη μόνη επιλογή, αφού υπάρχουν εγκληματίες   που η φύση του χαρακτήρα τους δεν επιδέχεται σωφρονισμό.
7. Το ανεπανόρθωτο της θανατικής ποινής είναι παραπλανητικό επιχείρημα.
8. Κάθε ποινή, όταν εκτελείται, δεν είναι επανορθώσιμη (εκτός από τη χρηματική).

ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΥΠΕΡ ΤΗΣ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗΣ ΤΗΣ
1. Η επιβολή της θανατικής ποινής δεν αποτελεί πράξη σωφρονισμού αλλά εκδίκησης.
2. Σε περίπτωση δικαστικής πλάνης η ποινή δεν είναι επανορθώσιμη.
3. Η εκτέλεση της θανατικής ποινής αποκτηνώνει αυτούς που εμπλέκονται στη διαδικασία της, εξοικειώνει με την ιδέα της απώλειας της ανθρώπινη ζωής και σχετικοποιεί την ηθική αξία της.
4. Η επιβολή της θανατικής ποινής, ενώ δεν αποτελεί λύση, προκαλεί την εσφαλμένη εντύπωση ότι λαμβάνονται σθεναρά μέτρα κατά του εγκλήματος. Έτσι, αποσπά την προσοχή από τα πιο σύνθετα μέτρα που είναι πράγματι αναγκαία.
5. Η θεσμοθέτηση της θανατικής ποινής από την πολιτεία αποτελεί προσβολή του πολιτισμού, των ανθρώπινων δικαιωμάτων και της δημοκρατική υφής της κοινωνίας.
6. Στηρίζει την αυθεντία της κρατικής εξουσίας. Τα δικτατορικά, μάλιστα , καθεστώτα, προφασιζόμενα τη δημόσια ασφάλεια, την αξιοποιούν για την εξόντωση των πολιτικών τους αντιπάλων.
7. Η αποτελεσματικότητά της δεν έχει αποδειχθεί. Τα ειδεχθή εγκλήματα διαπράττονται συνήθως σε καταστάσεις έντονης συναισθηματικής διέγερσης από ψυχασθενείς,από επαγγελματίες δολοφόνους.
8. Όπως γίνεται αντιληπτό, στις περιπτώσεις αυτές η θανατική ποινή δε λειτουργεί αποτρεπτικά.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
1. Η νηφάλια προσέγγιση του θέματος οδηγεί στην ευρύτερα εδραιωμένη, σήμερα, αντίληψη ότι η θανατική ποινή πρέπει να καταργηθεί. Εκτός των επιχειρημάτων (ηθικών, πολιτικών, κοινωνικών, δικαστικών) που προαναφέρθηκαν, πρέπει, επιπλέον να τονιστεί ότι:
2. Η επιβολή της θανατικής ποινής δεν υλοποιεί πνεύμα ισονομίας. Επιβάλλεται, συνήθως, σε εγκληματίες από:
-ασθενέστερα κοινωνικο-οικονομικά στρώματα
-περιθωριακές ομάδες
-μετανάστες ή μειονότητες
3. Σπάνια έχει επιβληθεί σε άτομα θεωρούμενα κοινωνικά επιφανή.
4. Το ζητούμενο είναι η αναμόρφωση του σωφρονιστικού συστήματος, ο   εκσυγχρονισμός και η εξυγίανση των φορέων του
5. Η πολιτεία οφείλει να δώσει έμφαση στη διαμόρφωση κοινωνικών συνθηκών που θα προλαμβάνουν την εκδήλωση εγκληματικής συμπεριφοράς
6. Για τα στυγερά, ιδιαζόντως ειδεχθή εγκλήματα, η ισόβια κάθειρξη, στην πλήρη υλοποίησή της, επαρκεί. Η επιβολή της θανατικής ποινής σε περιπτώσεις αποδεδειγμένης εμπορίας ναρκωτικών μπορεί να αποτελέσει, κατά την άποψη ορισμένων, αντικείμενο εύλογου προβληματισμού.

ΕΥΘΑΝΑΣΙΑ

Είναι  ο  ανώδυνος  θάνατος  που  προκαλείται  είτε  ενεργητικά  είτε  παθητικά,σε ανιάτως πάσχοντες που υποφέρουν. Ενεργητικά, με τη χορήγηση φαρμάκων που επιφέρουν το θάνατο και παθητικά, με την άρση της χορήγησης φαρμάκων ή της μηχανικής υποστήριξης που κρατούν ζωντανό τον ασθενή.

ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ  ΥΠΟ  ΤΙΣ  ΟΠΟΙΕΣ  ΜΠΟΡΕΙ  ΝΑ  ΓΙΝΕΙ  ΑΠΟΔΕΚΤΟ  ΤΟ  ΑΙΤΗΜΑ  ΓΙΑ  ΕΥΘΑΝΑΣΙΑ
O ασθενής να  πάσχει από  ανίατη  ασθένεια  και  χωρίς ελπίδα  επανόδου 
Nα  ζει  μέσα  σε  φρικτούς  πόνους  ή  να  ζει  με  τρόπο  που  να  διασύρει την αξιοπρέπειά του 
Nα είναι σε θέση ο ασθενής να το ζητήσει ο ίδιος 
Nα το ζητήσουν οι συγγενείς του ασθενούς και να αποδειχθεί ότι δεν υπάρχει καμιά υστεροβουλία στο αίτημά τους

ΠΤΥΧΕΣ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ 
ηθικές  
1. Oι  επικριτές  της  ευθανασίας  τονίζουν  ότι  κανείς  δεν  μπορεί  να  αποφασίσει και να θέσει τέρμα στη ζωή άλλου προσώπου 
2. H ζωή μας δόθηκε και πρέπει να τη σεβόμαστε
3. Οι υποστηρικτές της ευθανασίας θεωρούν ανήθικο να εμποδίζεται κανείς να δώσει  τέλος  στους  αφόρητους  πόνους  και  στην  κακή  ποιότητα  ζωής  που βιώνει ως ασθενής 
πολιτικές 
1. Oι  υποστηρικτές  λένε  ότι  είναι  ανθρώπινο  δικαίωμα  να  επιλέγει  κανείς  το θάνατο  από  την  αναξιοπρεπή  ζωή  την  οποία  του  επιβάλλει  μία  ανίατη ασθένεια 
2. Oι αντίθετοι λένε  ότι καμιά πολιτική απόφαση δεν μπορεί να εξασφαλίζει το δικαίωμα να θέλει κανείς να θέσει τέρμα στη ζωή του με τη συνέργεια τρίτων 
κοινωνικές 
1. H  τυχόν  νομιμοποίηση  της  ευθανασίας  μπορεί  να  ανοίξει  τον  ασκό  του Αιόλου  λχ  να  εφαρμόζεται  ευθανασία  σε  υπερήλικες  με  τη  δικαιολογία  ότι διατηρούνται  στη  ζωή  σε  βάρος  του  συστήματος  υγείας  ή,  ακόμη,  συγγενείς να δωροδοκούν γιατρούς κλπ 

ΣΗΜΕΙΩΣΗ:  Σήμερα,  εφαρμόζεται  ευθανασία  στο  Βέλγιο  και  στην  Ολλανδία αλλά οι όροι για αποδοχή του αιτήματος είναι αυστηρότατοι:  
-το αίτημα γίνεται από τον ασθενή 
-οι γιατροί βεβαιώνουν ότι η κατάσταση του ασθενούς είναι μη αναστρέψιμη 
-παρών είναι και μέλος της Επιτροπής Βιοηθικής της χώρας 
Στην Ελλάδα δεν επιτρέπεται η ευθανασία. Το Σύνταγμα προστατεύει το αγαθό της  ζωής  μέχρι  το  έσχατο  τέλος  ανεξαρτήτως  συνθηκών.  Επομένως,  για  την εφαρμογή  του  μέτρου  απαιτείται  αλλαγή  στο  Σύνταγμα.  Η  Ευρωπαϊκή  Ένωση ενώ  απέρριψε  την  ευθανασία,  τελευταία    φαίνεται  να  είναι  διατεθειμένη  να  το ξανασυζητήσει.


0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου