ΜΙΛΤΟΣ ΣΑΧΤΟΥΡΗΣ
Ο ΕΛΕΓΚΤΗΣ
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Ο Μίλτος
Σαχτούρης γεννήθηκε στην Αθήνα, 29 Ιουλίου του 1919, γιος του δικαστικού και
κρατικού νομικού συμβούλου Δημητρίου Σαχτούρη και της Αγγελική Παπαδήμα και
δισέγγονος του ναυάρχου και αγωνιστή του ’21 Γεωργίου Σαχτούρη από την Ύδρα. Το
1937 γράφτηκε στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, εγκατέλειψε όμως τις
σπουδές του στο τέταρτο έτος και αφοσιώθηκε στη λογοτεχνία, ζώντας από την πατρική
του περιουσία. Ασχολήθηκε επίσης με τη
μετάφραση έργων του Μπέρτολντ Μπρεχτ και του Φραντς Κάφκα και συνεργάστηκε με
περιοδικά όπως Τα Νέα Γράμματα, Το Τετράδιο, Τα Νέα Ελληνικά, Το τράμ, Η λέξη.
Τιμήθηκε με το πρώτο βραβείο σε διεθνή διαγωνισμό ποίησης της ιταλικής
ραδιοφωνίας (1956), το Β΄ Κρατικό Βραβείο Ποίησης (1962), τη χορηγεία του
ιδρύματος Φορντ (1972), το Α΄ Κρατικό Βραβείο Ποίησης (1987 για τη συλλογή
Εκτοπλάσματα). Ο Μίλτος Σαχτούρης ξεκίνησε να γράφει ποιήματα κατά τη διάρκεια
της γερμανικής κατοχής, όταν ακόμη ήταν φοιτητής στη Νομική. Τότε γνωρίστηκε με
το Νίκο Εγγονόπουλο και ήρθε σε επαφή με το καλλιτεχνικό ρεύμα του
υπερρεαλισμού, τα μηνύματα του οποίου αφομοίωσε δημιουργικά στην πορεία του
προσδιορισμού της προσωπικής του ποιητικής έκφρασης. Πέθανε στις 29 Μαρτίου
2005.
ΥΠΕΡΡΕΑΛΙΣΜΟΣ
Ο Σαχτούρης
ανήκει στους νεοϋπερρεαλιστές της πρώτης μεταπολεμικής γενιάς. Αντλεί και αυτός
εικόνες απ’ το ασυνείδητο, εικόνες παράλογες και ανατρεπτικές, με τις οποίες
προσπαθεί να ανατρέψει την πραγματικότητα. Οι υπερρεαλιστικές του εικόνες
στηρίζονται σε αρχετυπικούς συμβολισμούς, (ουρανός- ο χώρος του ιδεατού) ή σε
δυνατές παρομοιώσεις (ο ποιητής – πουλί).
Σε σχέση όμως με το ρεύμα του υπερρεαλισμού όπως το ξέρουμε από τους
πρώτους ποιητές του μεσοπολέμου ο Σαχτούρης και οι σύγχρονοί του έχουν να
παρουσιάσουν σημαντικές διαφορές τόσο στη θεματολογία όσο και στην τεχνοτροπία.
Επηρεασμένοι από τα γεγονότα του παγκοσμίου πολέμου , της κατοχής και του
εμφυλίου αποκτούν μια τραγική αίσθηση της ζωής. Λείπει από αυτούς η αισιοδοξία
και η ευφορία και κυριαρχεί ο φόβος , ο φρικτός πόνος ο θάνατος. Όσον αφορά τη
μορφή οι νεοϋπερρεαλιστές δεν αναζητούν στην «καινούρια» λέξη την έκπληξη, δεν
αλλάζουν το περιεχόμενο των λέξεων, δεν προσπαθούν να δημιουργήσουν έναν νέο
κόσμο μέσα από τη γλώσσα αλλά στα ποιήματά τους οι λέξεις διατηρούν το
κυριολεκτικό τους νόημα και γίνονται το μέσο για να εκφραστεί η εφιαλτική
εκδοχή της πραγματικότητας. Τέλος ο Σαχτούρης δεν καταφεύγει στη λογική
αποδιάρθρωση του ποιήματος μέσω ελεύθερων συνειρμών αλλά παρακολουθούμε μια
αφηγημένη ιστορία που οριοθετείται συχνά με έναν επιγραμματικό τίτλο (ο
ελεγκτής, ο εφιάλτης, η πόρτα) και στην οποία οι εικόνες προσπαθούν να
αποδώσουν το προσωπικό εφιαλτικό όραμα. Κάθε ποίημα είναι μια μικρή
ιστορία που μέσα από τρία ή τέσσερα
αλλεπάληλα επεισόδια – εικόνες εκφράζει κάποιο μήνυμα. Ο Σαχτούρης προσπαθεί να
αποδώσει την εποχή του. Παρακολουθεί τη δοκιμασία του μεταπολεμικού ανθρώπου.
Νιώθει υπεύθυνος για την πραγματικότητα που βιώνει και το χρέος αυτό αποτελεί
έμπνευση , αφορμή αλλά και το περιεχόμενο της ποίησής του. Στόχος του όμως δεν
είναι τα συγκεκριμένα βιώματα αλλά θέλει να αποδώσει καθολικότητα και
διαχρονικότητα στην έκφρασή του. Ο εφιάλτης του γίνεται ένας διαρκής εφιάλτης
χωρίς θεραπεία.
ΓΕΝΙΚΑ ΓΝΩΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΣΑΧΤΟΥΡΗ
-αντιλυρική ποιητική γραφή
-με υλικά της αλήθειας μέσα από ένα παράδοξο σχήμα
φτάνει στο παράλογο
-παρουσία εφιαλτικών εικόνων
-πολυσημία λέξεων-συμβόλων
-λεκτική λιτότητα, καθημερινό λεξιλόγιο, περιορισμένη
στίξη
-ποίηση κατάστικτη από χρώματα-σύμβολα
-διαρκής νοσταλγία του υψηλότερου καθαρού χώρου, του
ουρανού
ΘΕΜΑ
Η ευθύνη του ποιητή
που συνίσταται στο να καθιστά εφικτή την επικοινωνία με τον ουρανό. Για
την εκπλήρωση αυτής της αποστολής ο ποιητής πρέπει να βρίσκεται σε διαρκή
εγρήγορση, πράγμα που αντανακλάται και στον τίτλο, ο οποίος αποτελούμενος από
το οριστικό άρθρο και το ουσιαστικό ορίζει το χώρο, ώστε να προετοιμαστεί ο
αναγνώστης να μπει στο μαγικό κόσμο του ποιήματος και να παρακολουθήσει τη
μικρή του ιστορία.
ΕΙΚΟΝΕΣ
Το ποίημα αποτελείται από τρεις ιδεοπλαστικές
εικόνες-σκηνές:
1.ο
κακοποιημένος ουρανός (στ.1-3)
υπερρεαλιστική
-μπαξές: μεταφορά που αισθητοποιεί την ασαφή εικόνα
του ουρανού, αφού είναι γεμάτος αίμα και λίγο χιόνι και τον καθιστούν
δυσπρόσιτο.
-ουρανός: α)ο υψηλός κόσμος του πνεύματος, άρα είναι
γεμάτος αίμα, αφού δολοφονείται καθημερινά από την αντιποιητική εποχή μας, και
λίγο χιόνι, αφού μπορεί να γίνει τόπος ελπίδας και χαράς. β) η λειτουργία της
ποίησης, άρα είναι γεμάτος αίμα από τα τρομακτικά βιώματα του ποιητή, και λίγο
χιόνι, αφού η ποίηση μπορεί να ξαναφέρει την ελπίδα
-το κόκκινο είναι το χρώμα της βίας, του πολέμου,
του ολέθρου
-το λευκό είναι το χρώμα της ελπίδας, της
αισιοδοξίας, της αγνότητας
Ο ουρανός λοιπόν είναι ο ποιητικός χώρος στον οποίο
καταφεύγουν, για να καλύψουν τις συναισθηματικές και πνευματικές τους ανάγκες,
όσοι δεν αρκούνται στα υλικά αγαθά του αισθητού κόσμου και θέλουν να βιώσουν τη
γοητεία του φανταστικού κόσμου της ποίησης, Αυτός που κρατάει ανοιχτούς τους
δίαυλους επικοινωνίας είναι ο ελεγκτής- ποιητής
2.
ο ουράνιος μηχανοδηγός-ποιητής (στ.4-6)
-έσφιξα τα σκοινιά μου: εικόνα γνωστή από την
εμπειρία, αποφασιστικό εγχείρημα ριψοκίνδυνο και τολμηρό που απαιτεί
ετοιμότητα, αυτοσυγκέντρωση και υπολογισμένες κινήσεις
-πρέπει και πάλι να ελέγξω τα αστέρια: καθήκον του
ποιητή είναι να ελέγχει τα μηνύματα της ποίησής του, για να φέρει σε επαφή το
αντιποιητικό κοινό με την τέχνη του, τα αστέρια κατευθύνουν στον εξανθρωπισμό,
άρα το λίγο χιόνι θα μπορούσε να είναι και η λάμψη των αστεριών, επιτακτική
(πρέπει) η ανάγκη του ελέγχου, που έχει
γίνει και στο παρελθόν (και πάλι)
3.
ο ποιητής ως ιερό πτηνό που πρέπει να εκτελέσει την αποστολή του (στ.7-11)
-εγώ: αυτονομείται, ταύτιση του ποιητή με τον
ελεγκτή
-κληρονόμος των πουλιών: το πέταγμα ως ιδιότητα των
πουλιών συμβολίζει την απελευθέρωση, ο ποιητής κινείται μεταξύ ουρανού και γης
-έστω και με σπασμένα φτερά: υπονοούν τον ψυχικό
τραυματισμό του ποιητή από μια νοσηρή πραγματικότητα
-n πρέπει να πετάω: χρέος να ξεπεράσει κάθε
αντιξοότητα και δυσκολία που δυσχεραίνει το έργο του και να φτάσει στον ουρανό,
για να κρατήσει ζωντανό το φως των αστεριών.
ΧΡΟΝΟΣ: ίσως τα μετεμφυλιακά χρόνια
ΧΩΡΟΣ: ουρανός- γη
ΕΚΦΡΑΣΤΙΚΑ
ΜΕΣΑ: μεταφορές, σύμβολα, εικόνες
ΣΤΙΧΟΣ: ελεύθερος, σύντομος σχεδόν μονολεκτικός
ΓΛΩΣΣΑ: απλή, λέξεις λιτές με κυριαρχία του ουσιαστικού
και του ρήματος
ΑΛΛΑ
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΠΟΙΗΜΑΤΟΣ
-Ρεαλισμός : αφόρμηση από την πραγματικότητα που ζει
ο ποιητής : αίμα και χιόνι/ σπασμένα φτερά
-Υπερρεαλισμός: εξωπραγματικές εικόνες, απρόοπτο,
έκπληξη, συνύπαρξη εξωλογικού και πραγματικού κόσμου
-Απουσία στίξης
-Συνειρμικές παρομοιώσεις
-Σύμβολα
-Εξπρεσιονισμός:
έκφραση της προσωπικής του φρίκης με έντονες εικόνες, δυνατά
χρώματα και εκφραστικές παραμορφώσεις.
-Το ποίημα ένας ζωγραφικός πίνακας: τρεις
εκφραστικές εικόνες
-Χρωματικές εναλλαγές(ο κήπος – το κόκκινο αίμα – το
άσπρο χιόνι – ο γαλάζιος ουρανός – τα χρυσά άστρα)
-αντιποιητικές λέξεις- καθημερινό λεξιλόγιο: σφίγγω
σχοινιά/ κληρονόμος/ μπαξές
-ελλειπτικότητα- λιτό λεξιλόγιο: γλωσσική απλότητα.
Κυριαρχούν τα ρήματα και τα ουσιαστικά. Έτσι ο λόγος του παραμένει μεστός,
ουσιαστικός , χωρίς στολίδια, διακρίνεται από πυκνότητα και βάθος.
-Αυτοαναφορικότητα: το ποίημα ασχολείται με το χρέος
του ποιητή σε δύσκολους καιρούς.
-Εναλλαγή εικόνων
-Ύπαρξη συμβόλων: ο ουρανός, τα αστέρια, τα σπασμένα
φτερά, το πουλί
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου