}

Τρίτη 7 Απριλίου 2015

Πανελλήνιες 2016: Νέο σύστημα

Το νέο σύστημα για τις Πανελλήνιες εξετάσεις του 2016 και την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ανακοίνωσε το Υπουργείο Παιδείας σήμερα Μεγάλη Δευτέρα 06/04

www.dikaiologitika.gr



Το νέο σύστημα για τις Πανελλήνιες εξετάσεις του 2016 και την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ανακοίνωσε  την Μεγάλη Δευτέρα το Υπουργείο Παιδείας

Το ΥΠΟΠΑΙΘ θα προβεί σε νέες νομοθετικές ρυθμίσεις όσον αφορά το εξεταστικό σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ και ΑΤΕΙ το σχ. έτος 2015-16 για τους παρακάτω λόγους:

1) Με το σύστημα του Νέου Λυκείου, οι μαθητές της Γ΄ Τάξης είχαν δυνατότητα πρόσβασης σε πολύ περιορισμένο αριθμό τμημάτων, αφού οι επιλογές τους περιορίζονταν μόνο σε ένα επιστημονικό πεδίο. Εξαιτίας αυτού του εγκλωβισμού των υποψηφίων σε πολύ μικρό αριθμό τμημάτων, θα αποκλείονταν χιλιάδες νέοι και νέες από την Τριτοβάθμια εκπαίδευση, παρότι μπορεί να είχαν επιτύχει υψηλή βαθμολογία στις εξετάσεις. Παράλληλα, αυτή η ρύθμιση θα έπληττε εκτός από τους μαθητές/τριες και τα ίδια τα Πανεπιστήμια, καθώς ήταν εξαιρετικά πιθανό να στερούνταν φοιτητές/τριες με πολύ υψηλές επιδόσεις, οι οποίοι δεν θα κατάφερναν να εισαχθούν στο ένα και μοναδικό επιστημονικό πεδίο στο οποίο μπορούσαν να είναι υποψήφιοι.

2) Υπήρχαν όμως και σοβαροί τεχνικοί λόγοι που επέβαλαν τις νέες ρυθμίσεις. Λόγω καθυστέρησης του έργου των επιστημονικών επιτροπών του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής που είχε σημειωθεί ήδη πριν από την αλλαγή της ηγεσίας του ΥΠΟΠΑΙΘ, δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα η σύνταξη των προγραμμάτων σπουδών όλων των μαθημάτων της Γ΄ τάξης του Νέου Λυκείου και δεν έχουν καν ξεκινήσει οι διαδικασίες συγγραφής και κρίσης των αντίστοιχων σχολικών εγχειριδίων. Συνεπώς, δεν είναι εφικτή η εφαρμογή της νομοθεσίας του Νέου Λυκείου για τη Γ΄ Λυκείου. Να σημειωθεί ότι σε όλη την εκπαιδευτική διαδικασία και ακόμα περισσότερο σε αυτήν την τάξη απαιτείται έγκαιρη ενημέρωση και προετοιμασία των μαθητών/τριών καθώς και έγκαιρη και επαρκής ενημέρωση και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών που αναλαμβάνουν τη διδασκαλία νέων προγραμμάτων σπουδών και σχολικών εγχειριδίων.

3) Επίσης δεν ήταν δυνατόν να διατηρηθεί ανέπαφο το σύστημα εισαγωγής της φετινής Γ΄ Ημερήσιου ΓΕΛ και Δ΄ Εσπερινού ΓΕΛ -για τις οποίες υπάρχουν βέβαια εγκεκριμένα προγράμματα σπουδών και σχολικά εγχειρίδια- επειδή θα αιφνιδιάζονταν οι υποψήφιοι του σχ. έτους 2015-16 για τους εξής λόγους: ενώ γνώριζαν ότι θα έδιναν Πανελλαδικές εξετάσεις σε τέσσερα (4) μαθήματα, θα έπρεπε να προετοιμαστούν για έξι (6) ή επτά (7) και βέβαια οι υπάρχουσες Κατευθύνσεις (Θεωρητική, Θετική και Τεχνολογική) απαιτούσαν διαφορετικό συνδυασμό πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων για τα επιστημονικά πεδία από εκείνον που τους είχε ήδη ανακοινωθεί. Για παράδειγμα, οι υποψήφιοι των Ιατρικών σχολών σύμφωνα με το σημερινό σύστημα θα έπρεπε να εξετασθούν υποχρεωτικά και στα Μαθηματικά Κατεύθυνσης, ενώ αυτό το μάθημα δεν περιλαμβανόταν στα τέσσερα μαθήματα που τους είχαν γίνει ήδη γνωστά ως πανελλαδικώς εξεταζόμενα για αυτές τις σχολές. Με τις νέες ρυθμίσεις είναι στη δική τους επιλογή αν θα εξετασθούν και στα Μαθηματικά, για να αυξήσουν τα επιστημονικά πεδία πρόσβασης.

4) Επιπλέον, στο ισχύον μέχρι φέτος σύστημα εισαγωγής έχουν παρατηρηθεί στρεβλώσεις που θεωρήθηκε αναγκαίο να αντιμετωπισθούν, όπως για παράδειγμα, η δυνατότητα να εισαχθεί κάποιος σε Χημικό τμήμα, χωρίς να έχει διδαχθεί και εξετασθεί στο μάθημα της Χημείας Κατεύθυνσης.

Ο στόχος της νέας νομοθετικής ρύθμισης είναι να θεραπευτούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα κενά και οι δυσλειτουργίες του πρόσφατα νομοθετημένου συστήματος εισαγωγής, καθώς και του ισχύοντος μέχρι σήμερα. Διευκρινίζεται ότι οι ρυθμίσεις για τα ΕΠΑΛ δεν έχουν ακόμα οριστικοποιηθεί, επειδή αναμένεται η σχετική πρόταση του ΙΕΠ, όπως προβλέπει ο νόμος. 

Πιο συγκεκριμένα:

Όσον αφορά στη δομή του ωρολογίου προγράμματος διαμορφώνονται τρεις ομάδες προσανατολισμού: Ανθρωπιστικών Σπουδών, Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής. Συνολικά οι μαθητές/τριες θα παρακολουθούν 32 διδακτικές ώρες την εβδομάδα στη Γ τάξη του Ημερήσιου ΓΕΛ και 25 ώρες στη Δ΄ τάξη του Εσπερινού ΓΕΛ.

Για όλα τα γνωστικά αντικείμενα (Μαθήματα Γενικής Παιδείας, Μαθήματα Προσανατολισμού και Μαθήματα Επιλογής) θα ακολουθηθούν προγράμματα σπουδών ήδη εγκεκριμένα από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο ή το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, που αντιστοιχούν σε επίσης ήδη εγκεκριμένα σχολικά εγχειρίδια. Ειδικά για τα Λατινικά Θεωρητικού προσανατολισμού και τη Χημεία Θετικού προσανατολισμού επιστημονικές ομάδες που έχουν συγκροτηθεί εργάζονται για την προσαρμογή της διδακτέας ύλης, καθώς η διδασκαλία τους δεν προβλεπόταν στο πρόγραμμα του Νέου Λυκείου για τη φετινή Β΄ Τάξη.

Το ωρολόγιο πρόγραμμα των Μαθημάτων Προσανατολισμού της Γ΄ τάξης Ημερήσιου Γενικού Λυκείου συνολικά περιλαμβάνει 15 ώρες. Τα διδασκόμενα μαθήματα είναι πέντε (5) αλλά δεν είναι και τα πέντε πανελλαδικώς εξεταζόμενα. Ανά ομάδα προσανατολισμού το πρόγραμμα είναι το εξής:


    Τα Επιστημονικά πεδία ορίζονται ως εξής:

1ο Επιστημονικό πεδίο (Ανθρωπιστικές, Νομικές και Κοινωνικές Σπουδές)

2ο Επιστημονικό πεδίο (Τεχνολογικές και Θετικές Σπουδές)

3ο Επιστημονικό πεδίο (Σπουδές Υγείας και Ζωής)

4ο Επιστημονικό πεδίο (Παιδαγωγικές Σπουδές)

5ο Επιστημονικό πεδίο (Σπουδές Οικονομίας και Πληροφορικής)



Στις Εξετάσεις Εισαγωγής του σχολικού έτους 2015-16 δίνονται στους μαθητές και στις μαθήτριες οι εξής δυνατότητες:

Α) Να δώσουν εξετάσεις σε τέσσερα (4) μαθήματα και να είναι υποψήφιοι/ες σε ένα μόνο Επιστημονικό Πεδίο, όπως προβλεπόταν από το πρόσφατα νομοθετημένο σύστημα εισαγωγής (Ν.4186/2013).

Β) Αν οι υποψήφιοι/ες επιθυμούν να έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης σε ένα δεύτερο Επιστημονικό Πεδίο, θα πρέπει να επιλέξουν και ένα 5ο μάθημα (Γενικής Παιδείας ή Ομάδας Προσανατολισμού), όπως αυτά περιγράφονται στους πίνακες που ακολουθούν.

Επομένως δύο επιλογές θα έχουν οι υποψήφιοι οι οποίοι θα διεκδικήσουν του χρόνου την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση: να εξεταστούν είτε σε τέσσερα μαθήματα έχοντας πρόσβαση σε περιορισμένο αριθμό τμημάτων πανεπιστημίων και ΤΕΙ είτε και σε ένα πέμπτο μάθημα -μπαλαντέρ, εφόσον επιθυμούν να «ξεκλειδώσουν» περισσότερες σχολές.

Όλοι οι υποψήφιοι, ανεξάρτητα από την ομάδα προσανατολισμού, έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν από τρία επιστημονικά πεδία το ένα ή τα δύο επιστημονικά πεδία στα οποία θα έχουν πρόσβαση. Στον υπολογισμό των μορίων, δύο από τα τέσσερα μαθήματα που θα αντιστοιχούν σε ένα Επιστημονικό Πεδίο θα έχουν αυξημένο συντελεστή βαρύτητας, που θα ορισθεί με υπουργική απόφαση.
    
Στο 4ο επιστημονικό πεδίο η πρόσβαση είναι εφικτή από όλες τις ομάδες προσανατολισμού.

Το σύστημα Εξετάσεων Εισαγωγής που περιγράφηκε στις παραπάνω παραγράφους σχεδιάστηκε ως μεταβατικό σύστημα, για να αντιμετωπίσει ελλείψεις, κενά και στρεβλώσεις τόσο του συστήματος του Νέου Λυκείου όσο και του ισχύοντος σήμερα εξεταστικού συστήματος εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Υπήρχαν πάρα πολλοί αντικειμενικοί περιορισμοί, που δεν επέτρεπαν την επιδίωξη ενός σχεδιασμού εκ του μηδενός. Όμως δίνει σαφώς περισσότερες ευκαιρίες στους υποψήφιους της επόμενης σχολικής χρονιάς από εκείνες που έδινε το σύστημα του Νέου Λυκείου, χωρίς να αιφνιδιάζει τους μαθητές και τις μαθήτριες και να ανατρέπει τον προγραμματισμό τους.


12 Ερωτήσεις
Τα βασικά σημεία του NEOΥ σύστηματος εισαγωγής στη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

1.Μπορώ να δώσω εξετάσεις μόνο σε 4 μαθήματα; 
Οι υποψήφιοι έχουν τη δυνατότητα να δώσουν εξετάσεις σε τέσσερα (4) μαθήματα και να είναι υποψήφιοι/ες σε ένα μόνο Επιστημονικό Πεδίο, όπως προβλεπόταν από το πρόσφατα νομοθετημένο σύστημα εισαγωγής (Ν.4186/2013).

2.Σε πόσα μαθήματα θα εξεταστώ αν επιθυμώ να διεκδικήσω σχολές και από άλλο επιστημονικό πεδίο; 
Με τις αλλαγές που έκανε η νέα πολιτική ηγεσία αν κάποιος μαθητής επιθυμεί να διεκδικήσει σχολές και από άλλο ένα επιστημονικό πεδίο θα πρέπει να επιλέξει και ένα 5ο μάθημα (Γενικής Παιδείας ή Ομάδας Προσανατολισμού).

3.Πόσα επιστημονικά πεδία μπορώ να επιλέξω;
Όλοι οι υποψήφιοι, ανεξάρτητα από την ομάδα προσανατολισμού, έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν από τρία επιστημονικά πεδία το ένα ( με εξέταση σε 4 μαθήματα) ή τα δύο επιστημονικά πεδία ( με εξέταση σε 5 μαθήματα) στα οποία θα έχουν πρόσβαση.

4.Πόσα είναι τα επιστημονικά πεδία; 
Τα επιστημονικά πεδία στα οποία θα κατανεμηθούν οι σχολές με Υπουργική Απόφαση είναι 5 και είναι τα ακόλουθα: 1ο Επιστημονικό πεδίο (Ανθρωπιστικές, Νομικές και Κοινωνικές Σπουδές) 2ο Επιστημονικό πεδίο (Τεχνολογικές και Θετικές Σπουδές) 3ο Επιστημονικό πεδίο (Σπουδές Υγείας και Ζωής) 4ο Επιστημονικό πεδίο (Παιδαγωγικές Σπουδές) 5ο Επιστημονικό πεδίο (Σπουδές Οικονομίας και Πληροφορικής)

5.Θα υπάρχουν συντελεστές βαρύτητας; 
Στον υπολογισμό των μορίων, δύο από τα τέσσερα μαθήματα που θα αντιστοιχούν σε ένα Επιστημονικό Πεδίο θα έχουν αυξημένο συντελεστή βαρύτητας, που θα ορισθεί με υπουργική απόφαση.

6. Είναι αλήθεια ότι στις Επιστήμες Υγείας, δηλαδή στο 3ο Επιστημονικό Πεδίο έχουν πρόσβαση οι μαθητές και των τριών κατευθύνσεων; 
Πράγματι με τα όσα ανακοινώθηκα χθες διαπιστώνουμε ότι εκτός από τους μαθητές της Θετικής και οι μαθητές της Θεωρητικής και της Οικονομίας και Πληροφορικής μπορούν να επιλέξουν τμήματα του 3ου πεδίου με μειωμένα όμως μόρια γεγονός που θα τους οδηγεί σε χαμηλόβαθμα τμήματα των ΑΕΙ και σε ΤΕΙ.

7. Σε ποιο άλλο Επιστημονικό Πεδίο έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης οι μαθητές όλων των κατευθύνσεων; 
Εκτός από το 3ο Επιστημονικό Πεδίο, των Επιστημών Υγείας, οι μαθητές και των τριών κατευθύνσεων μπορούν να εισαχθούν, ανάλογα με το μάθημα που θα επιλέξουν, σε τμήματα του 4ου Επιστημονικού Πεδίου, στις παιδαγωγικές σπουδές. Πιθανόν να μην υπάρχει απώλεια μορίων καθώς αυτό δεν αναφέρεται από το Υπουργείο Παιδείας όπως συμβαίνει με το 3ο Επιστημονικό Πεδίο όπου και διευκρινίζεται ότι οι μαθητές της Θεωρητικής και της Οικονομίας-Πληροφορικής θα εισάγονται με μειωμένα μόρια.

8. Μπορώ να εισαχθώ σε τμήματα των Επιστημών Οικονομίας και Πληροφορικής από τη Θεωρητική ή τη Θετική; 
Με όσα έχουν ανακοινωθεί προκύπτει ότι οι μαθητές της Θεωρητικής και της Θετικής δε μπορούν να δηλώσουν τμήματα που θα ενταχθούν στο 5ο Επιστημονικό Πεδίο (Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής).

9. Ποια επιστημονικά πεδία δε μπορεί να δηλώσουν οι μαθητές ανάλογα με την κατεύθυνσή τους; 
Όπως φαίνεται και από τον πίνακα που ακολουθεί στο 3ο επιστημονικό και 4ο επιστημονικό Πεδίο μπορούν να εισαχθούν οι μαθητές όλων των κατευθύνσεων ανάλογα με το μάθημα που θα επιλέξουν. Οι μαθητές της Θεωρητικής δε μπορούν να επιλέξουν το 2ο (Τεχνολογικές – Θετικές Σπουδές) και το 5ο πεδίο ( Οικονομίας και Πληροφορικής). Οι μαθητές της Θετικής με τη σειρά τους δε μπορούν να επιλέξουν το 5ο πεδίο ( Οικονομίας και Πληροφορικής) και το 1ο Πεδίο ( Ανθρωπιστικές Σπουδές). Τέλος οι μαθητές της Οικονομίας – Πληροφορικής δε μπορούν να επιλέξουν το 1οΠεδίο (Ανθρωπιστικές Σπουδές) και το 2ο Πεδίο ( Θετικές , Τεχνολογίας).

10. Πόσα θα είναι τα μαθήματα κατεύθυνσης και πόσες οι ώρες διδασκαλίας τους; 
Τα μαθήματα κατεύθυνσης θα είναι 5 αλλά δεν θα είναι και τα πέντε πανελλαδικώς εξεταζόμενα. Το ωρολόγιο πρόγραμμα των μαθημάτων προσανατολισμού θα είναι 15 ώρες και είναι κοντά στις 12 που είχαν οι μαθητές της τωρινής Γ Λυκείου. Σύμφωνα με πληροφορίες του news.gr οι ώρες διδασκαλίας θα είναι παραπλήσιες με αυτές των μαθημάτων της Γ Λυκείου του 2014-15.

11. Πόσες θα είναι οι συνολικές ώρες του ωρολόγιου προγράμματος;
 Όπως έχει αποκαλύψει το news.gr οι συνολικές ώρες διδασκαλίας δεν διαφέρουν από τα όσα προέβλεπε οι τροπολογία που ψηφίστηκε το Νοέμβριο και προέβλεπε ότι το ωρολόγιο πρόγραμμα θα ήταν 33 ωρών. Το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα της Γ Λυκείου του 2015-16 θα είναι 32 ώρες. Δηλαδή οι μαθητές θα έχουν δυο 7ωρα και τρία 6ωρα όπως συμβαίνει και φέτος.

12. Αλλάζουν τα βιβλία και τα προγράμματα σπουδών στη Γ Λυκείου; 
Όχι δεν αλλάζουν ούτε τα προγράμματα σπουδών, ούτε τα σχολικά βιβλία ενώ δεν αναμένονται ριζικές αλλαγές στην ύλη του 2015-16. Όπως αναφέρει το Υπουργείο. Για όλα τα γνωστικά αντικείμενα (Μαθήματα Γενικής Παιδείας, Μαθήματα Προσανατολισμού και Μαθήματα Επιλογής) θα ακολουθηθούν προγράμματα σπουδών ήδη εγκεκριμένα από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο ή το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, που αντιστοιχούν σε επίσης ήδη εγκεκριμένα σχολικά εγχειρίδια. Ειδικά για τα Λατινικά Θεωρητικού προσανατολισμού και τη Χημεία Θετικού προσανατολισμού επιστημονικές ομάδες που έχουν συγκροτηθεί εργάζονται για την προσαρμογή της διδακτέας ύλης, καθώς η διδασκαλία τους δεν προβλεπόταν στο πρόγραμμα του Νέου Λυκείου για τη φετινή Β΄ Τάξη.





Τα Πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα ανά ομάδα προσανατολισμού και ανά επιστημονικό πεδίο περιγράφονται αναλυτικά στους πίνακες που ακολουθούν:

www.dikaiologitika.gr

0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου