}

Κυριακή 14 Δεκεμβρίου 2014

Θέμα: Επιστήμη

ΕΠΙΣΤΗΜΗ

Επιστήμη είναι:
Η πλήρης, ακριβής και σαφής γνώση των πραγμάτων.
Η συστηματική και μεθοδική έρευνα που αναφέρεται σε ορισμένο τομέα του επιστητού.
Το σύνολο των ομοειδών γνώσεων, που συνδέονται οργανικά και συντάσσονται με σκοπό την εξήγηση των φαινομένων στη φύση και την κοινωνία.

ΑΙΤΙΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ
1. Η ερευνητική φύση του ανθρώπου, η ενεργητική του στάση απέναντι στο περιβάλλον.
2. Η επιθυμία του για μάθηση.
3. Η αμφιβολία και η περιέργεια, που έχουν ως αποτέλεσμα την έρευνα και την επαλήθευση.
4. Η ανάγκη του ανθρώπου να ξεπεράσει πολλά εμπόδια και να βελτιώσει την ποιότητα της ζωής του.

ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ
1. Υλικός τομέας:
Βελτίωση της ποιότητας ζωής.
Αύξηση της ποσότητας και βελτίωση της ποιότητας των αγαθών.
Επωφελής εκμετάλλευση του ορυκτού πλούτου και κυριαρχία του ανθρώπου στη φύση.
Προσφορά εργασίας με τα νέα επαγγέλματα, περιορισμός του σωματικού μόχθου.
Οικονομική πρόοδος.
Πρόληψη και καταπολέμηση των ασθενειών, αύξηση του μέσου όρου ζωής του ανθρώπου.
2. Ηθικός τομέας ανθρωπιστικές επιστήμες:
καθιστούν δυνατή την αυτογνωσία. εξευγενίζουν τον συναισθηματικό κόσμο.
συμβάλλουν στην ηθικοπνευματική τελείωση και στη διαμόρφωση μιας πολυδιάστατης προσωπικότητας.
3. Πνευματικός τομέας: 
Ασκεί το πνεύμα και ικανοποιεί τις πνευματικές ανάγκες του ανθρώπου.
Αναπτύσσει την κρίση και εξασφαλίζει την πνευματική ελευθερία.
Απαλλάσσει από εξωλογικά στοιχεία (προλήψεις, δεισιδαιμονίες).


ΑΡΝΗΤΙΚΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ 

1. Υλικός τομέας:
Το φυσικό περιβάλλον μολύνεται και καταστρέφεται με την υπερεκμετάλλευση.
Η ανθρωπότητα απειλείται με τα όπλα μαζικής καταστροφής.
Με την εκμηχάνιση της παραγωγής αυξάνεται η ανεργία.
2. Πνευματικός - ψυχολογικός τομέας:
Η εξειδίκευση των επιστημόνων οδηγεί συχνά στη μονομέρεια.
Στερεί τη χαρά της δημιουργίας, αλλοτριώνει τον άνθρωπο από την εργασία και τον εαυτό του, εξαιτίας του υπέρμετρου προγραμματισμού και της αυστηρής μεθοδολογίας.
Οδηγεί σε υπερβολικές φιλοδοξίες και αίσθηση υπεροχής.
3. Ηθικός -κοινωνικός τομέας:
Ο επιστημονισμός εξαφανίζει κάθε αίσθημα ανθρωπιάς.
Απανθρωποποιεί το άτομο, αμβλύνει τις ηθικές του αντιστάσεις.
Καλλιεργεί τον ανταγωνισμό μεταξύ των επιστημόνων στο πλαίσιο της προσωπικής προβολής και διάκρισης.
Καταρρακώνεται η ανθρώπινη αξιοπρέπεια, υπονομεύεται η ελευθερία του ανθρώπου, αφού η επιστήμη μπορεί να γίνει όργανο για την εξαπάτηση, υποδούλωση και εκμετάλλευση των ανθρώπων.
Με τα επιστημονικά πειράματα εμφανίζονται νέες ανίατες ασθένειες.

ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΟΚΕΝΤΡΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ
επιστήμονας πρέπει να διακρίνεται από:
-Παιδεία με ανθρωπιστικές αρχές και πνεύμα ελευθερίας.
-Γενική μόρφωση και ψυχική καλλιέργεια, ώστε να θέτει τις γνώσεις του στην υπηρεσία του ανθρώπου και να ασκεί το έργο του με υπευθυνότητα και αίσθημα κοινωνικής συνείδησης.
-Αυτογνωσία, για σωστή επιλογή στόχων, που να ανταποκρίνονται στα προβλήματα της ζωής.
-Ευσυνειδησία, ηθικές αρχές και αξίες.
-Η ειρήνη επιτρέπει στον επιστήμονα να επιδίδεται απερίσπαστα στο ανθρωπιστικό του έργο.
-Η επανιεράρχηση των στόχων και αξιών του σύγχρονου ανθρώπου.
Τα εφόδια του επιστήμονα:
-Διαμόρφωση ηθικής, αυτόνομης και ελεύθερης προσωπικότητας.
-Αίσθηση ότι επιτελεί κοινωνικό λειτούργημα και όχι μόνο βιοποριστικό επάγγελμα.
-Ενδιαφέρον για την σωστή και επωφελή για τον άνθρωπο μελλοντική χρήση των επιτευγμάτων του.
-Πίστη στα ανθρωπιστικά ιδανικά.
-Κοινωνικές αρετές ( ανιδιοτέλεια, πνεύμα συνεργασίας, άμιλλα.)
-Ηθικές αρχές ( ταπεινοφροσύνη, ετοιμότητα, ειλικρίνεια)

0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου