}

Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2014

Θέμα: Ο ρόλος του παιδαγωγού

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΥ

ΕΝΑΣ «ΚΑΛΟΣ ΔΑΣΚΑΛΟΣ» ΠΡΕΠΕΙ
να είναι: 
καλός, αξιαγάπητος 
φιλικός 
ευαίσθητος 
οξύς παρατηρητής, ενημερωμένος για ό,τι συμβαίνει στην τάξη 
προσεκτικός ακροατής, υπομονετικός 
ήρεμος, αλλά με ζωντάνια και ευελιξία 
ακέραιος 
με κατανόηση και κατανοητός 
προσιτός, «εύκολος» 
μοντέρνος, χωρίς προκαταλήψεις 
ρεαλιστής στη δική του επαγγελματική φιλοσοφία και στις προσδοκίες του 
υπεύθυνος, συνετός, μεθοδικός, συστηματικός, καλά προετοιμασμένος 
ικανός ομιλητής, με καθαρή, δυνατή και εκφραστική φωνή 
ακριβής, επιδέξιος, πετυχημένος 
μεσάζοντας ανάμεσα στη γνώση και στο μαθητή, του οποίου διευκολύνει τη μάθηση (προσανατολίζει, συνεργάζεται και διαπραγματεύεται τα πάντα την κάθε στιγμή) 
ανθρωπιστής και δημοκράτης 
σύμβουλος και διακριτικός οδηγός 
«ψυχοθεραπευτής», ψυχολόγος, κοινωνιολόγος, παιδαγωγός
διαχειριστής της πειθαρχίας, της δουλειάς και της εκμάθησης 
εμψυχωτής που οργανώνει δραστηριότητες, διανέμει το λόγο, κινεί τη συζήτηση και οδηγεί σε συμπεράσματα 
ερευνητής 
διοργανωτής της εκμάθησης που σχεδιάζει το μάθημα, συγκεντρώνει το διδακτικό υλικό, μετατρέπει και προσαρμόζει τη διδασκαλία του 
συζητητής με γνώσεις Ψυχολογίας, Κοινωνιολογίας και πολιτιστικών θεμάτων 
αξιολογητής
να έχει: 
επάρκεια γλωσσική, πολιτιστική και παιδαγωγική 
επαγγελματική επάρκεια 
ικανότητα να σχεδιάζει και να οργανώνει το μάθημα 
πείρα 
αυτοπεποίθηση, αυτοεκτίμηση, ισχυρό «εγώ» 
θετική στάση για τη θέση του εκπαιδευτικού στην κοινωνία 
συναισθηματική ωριμότητα (να αποφεύγει τον ανταγωνισμό, τη λογομαχία, την αναστάτωση)
αντοχή 
φαντασία 
ενθουσιασμό 
χιούμορ (να γελά ακόμα και με τον εαυτό του, αλλά ποτέ σε βάρος των παιδιών) 
άνεση 
δεν πρέπει να είναι: 
κακοδιάθετος και μεροληπτικός 
υπερβολικά κριτικός, λογοκρίνοντας τη δουλειά των παιδιών 
δύσπιστος, επιθετικός και ειρωνικός 
εκνευρισμένος χωρίς λόγο 
αυστηρός λάτρης της πειθαρχίας, αυταρχικός, απόλυτος 
απογοητευμένος
οφείλει να: 
αγαπάει τη δουλειά του και τα παιδιά 
σέβεται τους μαθητές και προσαρμόζεται σ’ αυτούς (για παράδειγμα, να σταματάει προτού οι μαθητές του κουραστούν) .
βοηθάει τα παιδιά .
ενθαρρύνει τους μαθητές προσφέροντάς τους την εμπειρία της επιτυχίας .
αποδέχεται την προσωπικότητα των μαθητών και χρησιμοποιεί τις ιδέες τους .
δημιουργεί μια αυθεντική παιδαγωγική σχέση και ένα ευνοϊκό κλίμα, κλίμα ασφάλειας και ζεστή ατμόσφαιρα .
συμβάλλει ώστε να επικρατεί στην τάξη πνεύμα επικοινωνίας και συνεργασία μέσω της ανάδρασης .
δημιουργεί σχέσεις εμπιστοσύνης και γενναιοδωρίας, δηλαδή μια φιλική σχέση, που αποτελεί άλλωστε το στόχο της αυθεντικής Παιδαγωγικής .
έχει πάντα χρόνο για τα παιδιά, να τους μιλάει, να τα ακούει .
ενδιαφέρεται για τη δουλειά και την πρόοδο όλων των μαθητών .
εξασφαλίζει ίσες ευκαιρίες για τους μαθητές του, χωρίς να διάκειται ευνοϊκά μόνο έναντι των παιδιών που είναι πιο έξυπνα 
συμπεριφέρεται με τον ίδιο τρόπο σε όλους τους μαθητές, αγόρια και κορίτσια, κάθε φυλής, κοινωνικής τάξης κι επιπέδου .
αποφεύγει τις παράλογες απειλές και τις συγκρούσεις που προκαλούν στρες .
κρατά την ψυχραιμία του. 
εργάζεται κι ενδιαφέρεται για την εξέλιξή του 
διδάσκεται από τους μαθητές του, από την εμπειρία του, ακόμη κι από την αποτυχία, χωρίς την αίσθηση της ανεπάρκειας και το συναίσθημα της ενοχής 
προσαρμόζεται στις καινούριες περιστάσεις, παρά τα προβλήματα 
αναπτύσσει εξίσου τις γνώσεις και τα συναισθήματα των μαθητών 
διαφυλάσσει τις θεμελιώδεις πολιτιστικές αξίες και υιοθετεί το Διαπολιτισμό και την «πολιτική ανοίγματος στον άλλον». 
αναλάβει το ρόλο του τεχνικού (να ξέρει να χρησιμοποιεί το μαγνητόφωνο, το βίντεο, την αίθουσα της πληροφορικής, το εργαστήριο, τη δορυφορική τηλεόραση μέσα στα σχολεία). 
χειρίζεται καλά τη γλώσσα .
υιοθετεί καινούριες ιδέες και τεχνικές .

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Έλλειψη χρόνου
Πιεστικό πρόγραμμα
Ελλιπής εξειδίκευση και κατάρτιση
Χρησιμοθηρική προσέγγιση της γνώσης και βαθμοθηρίας

ΑΙΤΙΑ ΠΟΥ ΚΑΘΙΣΤΟΥΝ ΑΝΑΓΚΑΙΟ ΤΟ ΡΟΛΟ ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΑ
Καταιγιστική προπαγάνδα από τα ΜΜΕ και η έντονη επίδραση της ηλεκτρονικής τεχνολογίας
Ο ιδεολογικός αποπροσανατολισμός
Η αδυναμία της οικογένειας και άλλων θεσμών να επιτελέσουν σωστά το ρόλο τους
Η παγκοσμιοποίηση και η αλλοτρίωση πολλών παραδοσιακών στοιχείων

0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου