Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΥ
 ΕΝΑΣ «ΚΑΛΟΣ ΔΑΣΚΑΛΟΣ» ΠΡΕΠΕΙ
να είναι: 
• καλός, αξιαγάπητος 
• φιλικός 
• ευαίσθητος 
• οξύς παρατηρητής, ενημερωμένος για ό,τι συμβαίνει στην τάξη 
• προσεκτικός ακροατής, υπομονετικός 
• ήρεμος, αλλά με ζωντάνια και ευελιξία 
• ακέραιος 
• με κατανόηση και κατανοητός 
• προσιτός, «εύκολος» 
• μοντέρνος, χωρίς προκαταλήψεις 
• ρεαλιστής στη δική του επαγγελματική φιλοσοφία και στις προσδοκίες του 
• υπεύθυνος, συνετός, μεθοδικός, συστηματικός, καλά προετοιμασμένος 
• ικανός ομιλητής, με καθαρή, δυνατή και εκφραστική φωνή 
• ακριβής, επιδέξιος, πετυχημένος 
• μεσάζοντας ανάμεσα στη γνώση και στο μαθητή, του οποίου διευκολύνει τη μάθηση (προσανατολίζει, συνεργάζεται και διαπραγματεύεται τα πάντα την κάθε στιγμή) 
• ανθρωπιστής και δημοκράτης 
• σύμβουλος και διακριτικός οδηγός 
• «ψυχοθεραπευτής», ψυχολόγος, κοινωνιολόγος, παιδαγωγός
• διαχειριστής της πειθαρχίας, της δουλειάς και της εκμάθησης 
• εμψυχωτής που οργανώνει δραστηριότητες, διανέμει το λόγο, κινεί τη συζήτηση και οδηγεί σε συμπεράσματα 
• ερευνητής 
• διοργανωτής της εκμάθησης που σχεδιάζει το μάθημα, συγκεντρώνει το διδακτικό υλικό, μετατρέπει και προσαρμόζει τη διδασκαλία του 
• συζητητής με γνώσεις Ψυχολογίας, Κοινωνιολογίας και πολιτιστικών θεμάτων 
• αξιολογητής
να έχει: 
• επάρκεια γλωσσική, πολιτιστική και παιδαγωγική 
• επαγγελματική επάρκεια 
• ικανότητα να σχεδιάζει και να οργανώνει το μάθημα 
• πείρα 
• αυτοπεποίθηση, αυτοεκτίμηση, ισχυρό «εγώ» 
• θετική στάση για τη θέση του εκπαιδευτικού στην κοινωνία 
• συναισθηματική ωριμότητα (να αποφεύγει τον ανταγωνισμό, τη λογομαχία, την αναστάτωση)
• αντοχή 
• φαντασία 
• ενθουσιασμό 
• χιούμορ (να γελά ακόμα και με τον εαυτό του, αλλά ποτέ σε βάρος των παιδιών) 
• άνεση 
δεν πρέπει να είναι: 
• κακοδιάθετος και μεροληπτικός 
• υπερβολικά κριτικός, λογοκρίνοντας τη δουλειά των παιδιών 
• δύσπιστος, επιθετικός και ειρωνικός 
• εκνευρισμένος χωρίς λόγο 
• αυστηρός λάτρης της πειθαρχίας, αυταρχικός, απόλυτος 
• απογοητευμένος
οφείλει να: 
• αγαπάει τη δουλειά του και τα παιδιά 
• σέβεται τους μαθητές και προσαρμόζεται σ’ αυτούς (για παράδειγμα, να σταματάει προτού οι μαθητές του κουραστούν) .
• βοηθάει τα παιδιά .
• ενθαρρύνει τους μαθητές προσφέροντάς τους την εμπειρία της επιτυχίας .
• αποδέχεται την προσωπικότητα των μαθητών και χρησιμοποιεί τις ιδέες τους .
• δημιουργεί μια αυθεντική παιδαγωγική σχέση και ένα ευνοϊκό κλίμα, κλίμα ασφάλειας και ζεστή ατμόσφαιρα .
• συμβάλλει ώστε να επικρατεί στην τάξη πνεύμα επικοινωνίας και συνεργασία μέσω της ανάδρασης .
• δημιουργεί σχέσεις εμπιστοσύνης και γενναιοδωρίας, δηλαδή μια φιλική σχέση, που αποτελεί άλλωστε το στόχο της αυθεντικής Παιδαγωγικής .
• έχει πάντα χρόνο για τα παιδιά, να τους μιλάει, να τα ακούει .
• ενδιαφέρεται για τη δουλειά και την πρόοδο όλων των μαθητών .
• εξασφαλίζει ίσες ευκαιρίες για τους μαθητές του, χωρίς να διάκειται ευνοϊκά μόνο έναντι των παιδιών που είναι πιο έξυπνα 
• συμπεριφέρεται με τον ίδιο τρόπο σε όλους τους μαθητές, αγόρια και κορίτσια, κάθε φυλής, κοινωνικής τάξης κι επιπέδου .
• αποφεύγει τις παράλογες απειλές και τις συγκρούσεις που προκαλούν στρες .
• κρατά την ψυχραιμία του. 
• εργάζεται κι ενδιαφέρεται για την εξέλιξή του 
• διδάσκεται από τους μαθητές του, από την εμπειρία του, ακόμη κι από την αποτυχία, χωρίς την αίσθηση της ανεπάρκειας και το συναίσθημα της ενοχής 
• προσαρμόζεται στις καινούριες περιστάσεις, παρά τα προβλήματα 
• αναπτύσσει εξίσου τις γνώσεις και τα συναισθήματα των μαθητών 
• διαφυλάσσει τις θεμελιώδεις πολιτιστικές αξίες και υιοθετεί το Διαπολιτισμό και την «πολιτική ανοίγματος στον άλλον». 
• αναλάβει το ρόλο του τεχνικού (να ξέρει να χρησιμοποιεί το μαγνητόφωνο, το βίντεο, την αίθουσα της πληροφορικής, το εργαστήριο, τη δορυφορική τηλεόραση μέσα στα σχολεία). 
• χειρίζεται καλά τη γλώσσα .
• υιοθετεί καινούριες ιδέες και τεχνικές .
 ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
• Έλλειψη χρόνου
• Πιεστικό πρόγραμμα
• Ελλιπής εξειδίκευση και κατάρτιση
• Χρησιμοθηρική προσέγγιση της γνώσης και βαθμοθηρίας
ΑΙΤΙΑ ΠΟΥ ΚΑΘΙΣΤΟΥΝ ΑΝΑΓΚΑΙΟ ΤΟ ΡΟΛΟ ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΑ
• Καταιγιστική προπαγάνδα από τα ΜΜΕ και η έντονη επίδραση της ηλεκτρονικής τεχνολογίας
• Ο ιδεολογικός αποπροσανατολισμός
• Η αδυναμία της οικογένειας και άλλων θεσμών να επιτελέσουν σωστά το ρόλο τους
• Η παγκοσμιοποίηση και η αλλοτρίωση πολλών παραδοσιακών στοιχείων




0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου