Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΥ
ΕΝΑΣ «ΚΑΛΟΣ ΔΑΣΚΑΛΟΣ» ΠΡΕΠΕΙ
να είναι:
• καλός, αξιαγάπητος
• φιλικός
• ευαίσθητος
• οξύς παρατηρητής, ενημερωμένος για ό,τι συμβαίνει στην τάξη
• προσεκτικός ακροατής, υπομονετικός
• ήρεμος, αλλά με ζωντάνια και ευελιξία
• ακέραιος
• με κατανόηση και κατανοητός
• προσιτός, «εύκολος»
• μοντέρνος, χωρίς προκαταλήψεις
• ρεαλιστής στη δική του επαγγελματική φιλοσοφία και στις προσδοκίες του
• υπεύθυνος, συνετός, μεθοδικός, συστηματικός, καλά προετοιμασμένος
• ικανός ομιλητής, με καθαρή, δυνατή και εκφραστική φωνή
• ακριβής, επιδέξιος, πετυχημένος
• μεσάζοντας ανάμεσα στη γνώση και στο μαθητή, του οποίου διευκολύνει τη μάθηση (προσανατολίζει, συνεργάζεται και διαπραγματεύεται τα πάντα την κάθε στιγμή)
• ανθρωπιστής και δημοκράτης
• σύμβουλος και διακριτικός οδηγός
• «ψυχοθεραπευτής», ψυχολόγος, κοινωνιολόγος, παιδαγωγός
• διαχειριστής της πειθαρχίας, της δουλειάς και της εκμάθησης
• εμψυχωτής που οργανώνει δραστηριότητες, διανέμει το λόγο, κινεί τη συζήτηση και οδηγεί σε συμπεράσματα
• ερευνητής
• διοργανωτής της εκμάθησης που σχεδιάζει το μάθημα, συγκεντρώνει το διδακτικό υλικό, μετατρέπει και προσαρμόζει τη διδασκαλία του
• συζητητής με γνώσεις Ψυχολογίας, Κοινωνιολογίας και πολιτιστικών θεμάτων
• αξιολογητής
να έχει:
• επάρκεια γλωσσική, πολιτιστική και παιδαγωγική
• επαγγελματική επάρκεια
• ικανότητα να σχεδιάζει και να οργανώνει το μάθημα
• πείρα
• αυτοπεποίθηση, αυτοεκτίμηση, ισχυρό «εγώ»
• θετική στάση για τη θέση του εκπαιδευτικού στην κοινωνία
• συναισθηματική ωριμότητα (να αποφεύγει τον ανταγωνισμό, τη λογομαχία, την αναστάτωση)
• αντοχή
• φαντασία
• ενθουσιασμό
• χιούμορ (να γελά ακόμα και με τον εαυτό του, αλλά ποτέ σε βάρος των παιδιών)
• άνεση
δεν πρέπει να είναι:
• κακοδιάθετος και μεροληπτικός
• υπερβολικά κριτικός, λογοκρίνοντας τη δουλειά των παιδιών
• δύσπιστος, επιθετικός και ειρωνικός
• εκνευρισμένος χωρίς λόγο
• αυστηρός λάτρης της πειθαρχίας, αυταρχικός, απόλυτος
• απογοητευμένος
οφείλει να:
• αγαπάει τη δουλειά του και τα παιδιά
• σέβεται τους μαθητές και προσαρμόζεται σ’ αυτούς (για παράδειγμα, να σταματάει προτού οι μαθητές του κουραστούν) .
• βοηθάει τα παιδιά .
• ενθαρρύνει τους μαθητές προσφέροντάς τους την εμπειρία της επιτυχίας .
• αποδέχεται την προσωπικότητα των μαθητών και χρησιμοποιεί τις ιδέες τους .
• δημιουργεί μια αυθεντική παιδαγωγική σχέση και ένα ευνοϊκό κλίμα, κλίμα ασφάλειας και ζεστή ατμόσφαιρα .
• συμβάλλει ώστε να επικρατεί στην τάξη πνεύμα επικοινωνίας και συνεργασία μέσω της ανάδρασης .
• δημιουργεί σχέσεις εμπιστοσύνης και γενναιοδωρίας, δηλαδή μια φιλική σχέση, που αποτελεί άλλωστε το στόχο της αυθεντικής Παιδαγωγικής .
• έχει πάντα χρόνο για τα παιδιά, να τους μιλάει, να τα ακούει .
• ενδιαφέρεται για τη δουλειά και την πρόοδο όλων των μαθητών .
• εξασφαλίζει ίσες ευκαιρίες για τους μαθητές του, χωρίς να διάκειται ευνοϊκά μόνο έναντι των παιδιών που είναι πιο έξυπνα
• συμπεριφέρεται με τον ίδιο τρόπο σε όλους τους μαθητές, αγόρια και κορίτσια, κάθε φυλής, κοινωνικής τάξης κι επιπέδου .
• αποφεύγει τις παράλογες απειλές και τις συγκρούσεις που προκαλούν στρες .
• κρατά την ψυχραιμία του.
• εργάζεται κι ενδιαφέρεται για την εξέλιξή του
• διδάσκεται από τους μαθητές του, από την εμπειρία του, ακόμη κι από την αποτυχία, χωρίς την αίσθηση της ανεπάρκειας και το συναίσθημα της ενοχής
• προσαρμόζεται στις καινούριες περιστάσεις, παρά τα προβλήματα
• αναπτύσσει εξίσου τις γνώσεις και τα συναισθήματα των μαθητών
• διαφυλάσσει τις θεμελιώδεις πολιτιστικές αξίες και υιοθετεί το Διαπολιτισμό και την «πολιτική ανοίγματος στον άλλον».
• αναλάβει το ρόλο του τεχνικού (να ξέρει να χρησιμοποιεί το μαγνητόφωνο, το βίντεο, την αίθουσα της πληροφορικής, το εργαστήριο, τη δορυφορική τηλεόραση μέσα στα σχολεία).
• χειρίζεται καλά τη γλώσσα .
• υιοθετεί καινούριες ιδέες και τεχνικές .
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
• Έλλειψη χρόνου
• Πιεστικό πρόγραμμα
• Ελλιπής εξειδίκευση και κατάρτιση
• Χρησιμοθηρική προσέγγιση της γνώσης και βαθμοθηρίας
ΑΙΤΙΑ ΠΟΥ ΚΑΘΙΣΤΟΥΝ ΑΝΑΓΚΑΙΟ ΤΟ ΡΟΛΟ ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΑ
• Καταιγιστική προπαγάνδα από τα ΜΜΕ και η έντονη επίδραση της ηλεκτρονικής τεχνολογίας
• Ο ιδεολογικός αποπροσανατολισμός
• Η αδυναμία της οικογένειας και άλλων θεσμών να επιτελέσουν σωστά το ρόλο τους
• Η παγκοσμιοποίηση και η αλλοτρίωση πολλών παραδοσιακών στοιχείων
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου