ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ - Η/ Υ - ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
ΘΕΤΙΚΕΣ ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
1. Η ηλεκτρονική τεχνολογία χρησιμοποιείται με τρεις, κυρίως, τρόπους:
-για την επεξεργασία κείμενου, που επιτρέπει στους μαθητές να πειραματίζονται με γράμματα και λέξεις, να γράφουν με ελευθερία και να αναπτύσσουν τις ιδέες τους. Έτσι, βελτιώνουν τις ορθογραφικές και εκφραστικές αδυναμίες τους, κατακτούν τη σημασία των λέξεων σ' ένα ευρύτερο κείμενο με μία διαδικασία ευχάριστη και ενδιαφέρουσα.
-για την κατασκευή προγραμμάτων με τον Η/Υ που δίνει στο μαθητή τη δυνατότητα να προσεγγίσει και να επεξεργαστεί συνθέτες πληροφορίες με ποικίλους συνδυασμούς, να αναπτύξει την αφαιρετική του ικανότητα με νέους ελκυστικούς τρόπους.
-για τη διδασκαλία σχολικών μαθημάτων ,που παρέχει στο νέο τη δυνατότητα να αποκτήσει νέες γνώσεις ή να ασκήσει τις ήδη υπάρχουσες και να εμπεδώσει δυσνόητες επιστημονικές θεωρίες. Παράλληλα, ο δάσκαλος μπορεί να παρακολουθεί διεξοδικά την πορεία και την πρόοδο του μαθητή.
2. Οι Η/Υ μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην ουσιαστική διαχείριση της σχολικής ζωής και της επικοινωνίας του σχολικού με άλλα σχολικά περιβάλλοντα αλλά και τον κόσμο εκτός σχολείου.
3. Μέσω του Η/Υ μπορεί να εισχωρήσει σε μεγάλες βιβλιοθήκες, ν' αντλήσει πληροφορίες, να μελετήσει άρθρα, να εχει πρόσβαση στη διεθνή βιβλιογραφία.
4. Οι Η/Υ. λειτουργώντας ως εποπτικό μέσο, περιορίζουν τη μηχανιστική μάθηση, την αποστήθιση.
ΘΕΤΙΚΕΣ ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ/ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ ΧΩΡΟ
1. Εμφάνιση νέων επαγγελμάτων (χειριστές Η/Υ, προγραμματιστές, αναλυτές κ.ά.).
2. Δημιουργία νέας αγοράς εργασίας και προσφοράς υπηρεσιών με ποιοτική απόδοση.
3. Οι μικρό υπολογιστές έδωσαν το δικαίωμα για εργασία σε άτομα με ειδικές ανάγκες (τηλεργασία).
ΘΕΤΙΚΕΣ ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
1. Καλύτερη οργάνωση των συναλλαγών. Ελάττωση του χρόνου συναλλαγών, κατάργηση του εμποδίου των γεωγραφικών αποστάσεων. Οι συναλλαγές γίνονται ταχύτατα σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου και σε -οποιαδήποτε συμβατή τράπεζα.
2. Βελτίωση παραγωγικότητας (ποσοτική, ποιοτική).
3. Αναβάθμιση παρεχόμενων υπηρεσιών στη δημόσια διοίκηση και στις ιδιωτικές επιχειρήσεις.
ΘΕΤΙΚΕΣ ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ
1. Οι ερευνητές - επιστήμονες χρησιμοποιούν τους Η/Υ, για να θεμελιώνουν και τεκμηριώνουν τα επιστημονικά του συμπεράσματα.
2. Η πρόσβαση στα τηλεοπτικά δίκτυα ευνοεί την επικοινωνία και την ανταλλαγή πληροφοριών.
3. Διεύρυνση των ορίων της επιστημονικής έρευνας καθώς διευρύνονται τα επιστημονικά πεδία ,στα οποία εφαρμόζονται οι μεγάλες δυνατότητες των Η/ Υ.
4. Η πρόγνωση του καιρού, η εξερεύνηση του διαστήματος, η ενδοσκόπηση του μικρόκοσμου του κυττάρου και η προσομοίωση πολύπλοκων γεγονότων αύξησε τα όρια των ανθρώπινων δυνατοτήτων.
5. Αξιοποίηση τους στη διαγνωστική και προληπτική ιατρική (τηλεϊατρική).
ΘΕΤΙΚΕΣ ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΧΡΟΝΟΥ/ΣΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
1. Μέσω του διαδικτύου διευκολύνεται η επικοινωνία του ατό¬μου με άλλους λαούς και πολιτισμούς.
2. Το άτομο ενημερώνεται για την τέχνη (κινηματογράφος, μουσική, θέατρο κ.ά.).
3. Διευκολύνεται η εξ αποστάσεως ανάγνωση εφημερίδων (διαδίκτυο).
4. Τα ηλεκτρονικά παιχνίδια αποτελούν μία ελκυστική μορφή ψυχαγωγίας και άσκησης του πνεύματος.
ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΑΠΟ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ
1. Η χρήση των υπολογιστών σε ευρεία κλίμακα στους χώρους της βιομηχανίας του εμπορίου, της δημόσιας διοίκησης είχε ως συνεπεία τη μείωση των θέσεων εργασίας.
2. Η διείσδυση της πληροφορικής σ' όλους τους τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας έκανε εύκολη την πρόσβαση και τη διαχείριση πληροφοριών που αφορούν την ιδιωτική ζωή του ατόμου. Ακόμη και συστήματα υψηλής ασφαλείας είναι δυνατό να απασφαλιστούν και να διαρρεύσουν πληροφορίες προσωπικής φύσης.
3. Περιστέλλεται η κοινωνικότητα του ατόμου από τη δυνατότητα που παρέχουν οι νέες τεχνολογίες πληροφόρησης και η τηλεματική για τηλεργασία, τηλεκπαίδευση, τηλεξυπηρέτηση. Εγκλωβισμός σε μία εικονική πραγματικότητα.
4. Αρνητική επίδραση στη γλώσσα: α)καθιέρωση συνθηματικού λόγου, β) συρρίκνωση του λόγου εξαιτίας των γλωσσών προγραμματισμού (basic κ.λπ.).
5. Εθισμός του ατόμου στην ευκολία, στην άνεση, στη μείωση της ενεργητικότητας και της προσωπικής έρευνας.
6. Η χρησιμοποίηση του Η/Υ ως μέσου ψυχαγωγίας μπορεί να καλλιεργήσει την εσωστρέφεια και να διευρύνει την εξάρτηση του από το τεχνολογικό μέσο.
7. Είναι μεγάλος ο κίνδυνος να παρασυρθούν ανήλικα παιδιά κυρίως από το ευρέως διαδεδομένο στον κυβερνοχώρο πορνογραφικό, ρατσιστικό ή εγκληματικό υλικό ,με αποτέλεσμα να οδηγηθούν σε παράνομες ή εγκληματικές πράξεις.
ΘΕΤΙΚΕΣ ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ
1. Ως πληροφοριακό -ενημερωτικό μέσο παρέχει στο χρήστη τη δυνατότητα να επιλέγει με προσωπικά κριτήρια την πηγή πληροφόρησης.
2. Η απεριόριστη πρόσβαση στα τηλεοπτικά δίκτυα και τις εφημερίδες διευκολύνει τη συλλογή και ανταλλαγή πληροφοριών ποικίλου περιεχομένου.
3. Η αξιοποίηση του στη σχολική ζωή παρέχει σημαντικά μορφωτικά οφέλη(εφαρμογές στη διδακτική πράξη, επικοινωνία με άλλα σχολεία , εισχώρηση σε βιβλιοθήκες , στη διεθνή βιβλιογραφία)
4. Η διευρυμένη δυνατότητα ενασχόλησης με πνευματικά και επιστημονικά ζητήματα συμβάλλει στην πνευματική καλλιέργεια του χρήστη.
5. Η ευρεία επικοινωνία με πολίτες άλλων χωρών απαλλάσσει από στερεότυπα και προκαταλήψεις.
6. Διευρύνει τις ψυχαγωγικές επιλογές , κυρίως με τη συμμετοχή σε ομαδικού χαρακτήρα παιχνίδια.
7. Παρέχει τη δυνατότητα στο φιλότεχνο κοινό να περιηγηθεί μέσω της οθόνης στα εκθέματα μουσείων του εξωτερικού.
8. Συμβάλλει στην παγκοσμιοποίηση της αγοράς. Έτσι ο αγοραστής πραγματοποιεί τις αγορές του σε ελάχιστο χρόνο και παράλληλα διευρύνει τις επιλογές του.
9. Με την αξιοποίηση των δικτυακών του υποδομών , απλουστεύει αυτοματοποιεί τις συναλλαγές και μειώνει το λειτουργικό κόστος .
10. Η επικοινωνία με άλλους λαούς και πολιτισμούς και η διεθνοποίηση των προβλημάτων αναπτύσσει την οικουμενική συνείδηση του χρήστη.
ΑΡΝΗΤΙΚΕΣ ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ
1. Προσβολή της ιδιωτικότητας καθώς είναι εύκολη η πρόσβαση και η διαχείριση πληροφοριών που αφορούν την ιδιωτική ζωή του ατόμου. Επίσης συστήματα υψηλής ασφαλείας είναι δυνατό να παραβιαστούν και να διαρρεύσουν πληροφορίες ιδιωτικής φύσης.
2. Διαμόρφωση συνθηκών πληροφορικής ανισότητας για κοινωνικές ομάδες που δεν έχουν πρόσβαση στις νέες πληροφοριακές τεχνολογίες.
3. Αμφισβητήσιμη είναι και η αξιοπιστία των πληροφοριών στο Διαδίκτυο. Το ενδεχόμενο παραποίησης της πληροφορίας και χειραγώγησης της πληροφόρησης μπορεί να δημιουργήσει νέες μορφές φαλκίδευσης της ελευθερίας και της υποτέλειας.
4. Υπάρχει κίνδυνος κοινωνικού αποκλεισμού για όσους αδυνατούν να χρησιμοποιήσουν τις νέες τεχνολογίες στην ιδιωτική και επαγγελματική ζωή.
5. Οι συνθήκες εργασίας αλλοιώνονται με κίνδυνο την απώλεια θέσεων εργασίας και την περιστολή των εργασιακών ν δικαιωμάτων.
6. Αρνητικές προεκτάσεις από την εμπορευματοποίηση του Διαδικτύου, όπως συμβαίνει κυρίως με τη διαφήμιση.
7. Η παραπληροφόρηση και η ανεξέλεγκτη προπαγάνδιση ακραίων ιδεολογικά απόψεων, επηρεάζει τις πολιτικές επιλογές του δέκτη.
8. Η πολύωρη πρόσβαση προκαλεί χαλάρωση των διαπροσωπικών σχέσεων και εντείνει τα συναισθήματα μοναξιάς και απομόνωσης του σύγχρονου ανθρώπου.
9. Καλλιεργεί την εσωστρέφεια και διαμορφώνει ένα τύπο μονοδιάστατου ανθρώπου, παγιδευμένου στη μαγεία του μέσου.
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου