ΗΘΙΚΑ ΝΙΚΟΜΑΧΕΙΑ
1Η Ενότητα: Διανοητική και ηθική αρετή. Ταιριάζει στη φύση μας η ηθική αρετή;
• Τα είδη της αρετής: Διανοητική αρετή → Διδασκαλία (πείρα + χρόνος)
Ηθική αρετή → Έθος
• Η αποδεικτέα θέση: οι ηθικές αρετές δεν υπάρχουν μέσα μας εκ φύσεως
• Παραδείγματα που στηρίζουν την αποδεικτέα θέση: πέτρα, φωτιά
• Συμπέρασμα: Οι αρετές δεν υπάρχουν μέσα μας εκ φύσεως. Οι άνθρωποι όμως είναι επιδεκτικοί στις αρετές και κυρίως στις ηθικές
2Η Ενότητα: Η ηθική αρετή καλλιεργείται με την ηθική πράξη
• Σχετικά με όσα έχουμε μέσα μας εκ φύσεως: Προηγείται η δυνατότητα και ακολουθεί η ενέργεια (πχ. όραση, ακοή κ.α)
• Σχετικά με τις ηθικές αρετές: Προηγείται η ενέργεια (ηθική πράξη) και ακολουθεί η κατάκτηση της ηθικής αρετής
• Επομένως: Μπορούμε να κατακτήσουμε την αρετή εξασκώντας την, όπως τις τέχνες.
3Η Ενότητα: Άλλα επιχειρήματα για τη σχέση ηθικής αρετής και ηθικής πράξης
• Το παράδειγμα των νομοθετών: Η συμβολή τους στην πολιτική αγωγή των πολιτών με τον εθισμό
• Η ποιότητα του εθισμού. Απαραίτητη η σωστή εξάσκηση και η συμβολή του δασκάλου.
4Η Ενότητα: Σε όλες τις περιστάσεις της (καθημερινής) ζωής μας διαπιστώνεται η σημασία της ηθικής πράξης για την απόκτηση της ηθικής αρετής
• Παραδείγματα που επιβεβαιώνουν ότι οι ενέργειες άσκησης / ο εθισμός οδηγούν στη διαμόρφωση των μόνιμων στοιχείων του χαρακτήρα (πχ. δίκαιος-άδικος, ανδρείος-δειλός)
• Οι έξεις (= τα μόνιμα στοιχεία του χαρακτήρα μας) προκύπτουν από τον εθισμό.
• Η παιδαγωγική αξία του εθισμού
5Η Ενότητα: Η πραγμάτωση της ηθικής αρετής συνεπάγεται ευχαρίστηση του ανθρώπου
• Τα συναισθήματα της ηδονής ή της λύπης από τις πράξεις μας αποδεικνύουν τη διαμόρφωση ἕξεων.
• Συσχετισμός της ηθικής αρετής με τα συναισθήματα
• Ο ρόλος της αγωγής στη διαμόρφωση των μόνιμων στοιχείων του χαρακτήρα μας.
6Η Ενότητα: Η αρετή καθιστά τον άνθρωπο ικανό να εκτελέσει το προορισμένο γι' αυτόν έργο
• Διάκριση της αρετής από τις άλλες έξεις ανάλογα με την ποιότητα.
• Η αρετή γενικά ως ιδιότητα που καθιστά τον φορέα της τέλειο και ικανό στην τέλεια επιτέλεση του έργου του
7Η Ενότητα: Η αρετή βρίσκεται στη μεσότητα. Προσδιορισμός της έννοιας "μεσότητα"
• Διευκρίνιση της έννοιας της μεσότητας προκειμένου να συσχετιστεί με την ηθική αρετή.
• Τα κριτήρια προσδιορισμού της έννοιας «μεσότητα»:
-Αντικειμενικά κριτήρια: «κατ’ αὐτὸ τὸ πρᾶγμα» (πχ. αριθμητικό μέσο)
-Υποκειμενικά κριτήρια: «πρὸς ἡμᾶς» (πχ. προσότητα φαγητού)
• Κάθε ειδικός επιδιώκει το υποκειμενικό μέσο, αποφεύγοντας την υπερβολή και την έλλειψη.
8Η Ενότητα: Όπως η τέχνη, έτσι και η ηθική αρετή στοχεύει στο μέσον
• Συσχετισμός αρετής-φύσης-τέχνης
• 1η προκείμενη: Αν η τέχνη στοχεύει στο μέσον, το οποίο διαφυλάσσει την τελειότητα των έργων
• 2η προκείμενη: αν η αρετή υπερέχει από κάθε τέχνη
• Συμπέρασμα: Η αρετή ενδεχομένως στοχεύει στο μέσον
• Η μεσότητα αφορά την ηθική αρετή, όχι τη διανοητική
9Η Ενότητα: Σημαντικές διευκρινήσεις για το περιεχόμενο της έννοιας "μεσότης"
• H υπερβολή, η έλλειψη και το μέσον εφαρμόζουν και στα συναισθήματα.
• Το πρέπον/δέον ορίζει το μέσον των συναισθημάτων και μέσον είναι το γνώρισμα της αρετής
• Το ίδιο ισχύει και για τις πράξεις
• Ανεπιθύμητες οι ακρότητες στα πάθη και στις πράξεις, επιθυμητή η μεσότητα
• Συμπέρασμα: η αρετή είναι ένα είδος μεσότητας.
10Η Ενότητα: Ορισμός της αρετής
• Το κακό και το λάθος γίνονται με πολλούς τρόπους• το ηθικό και ορθό με έναν
• Ο πλήρης ορισμός της αρετής: το μόνιμο στοιχείο του χαρακτήρα που επιλέγεται ελεύθερα από τον φρόνιμο άνθρωπο. Βρίσκεται στη μεσότητα ανάμεσα στις δύο κακίες (υπερβολή και έλλειψη) και προσδιορίζεται με βάση υποκειμενικά κριτήρια.
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου