}

Σάββατο 7 Φεβρουαρίου 2015

Ηθικά Νικομάχεια - Δομή

ΗΘΙΚΑ ΝΙΚΟΜΑΧΕΙΑ

1Η Ενότητα: Διανοητική και ηθική αρετή. Ταιριάζει στη φύση μας η ηθική αρετή;
Τα είδη της αρετής: Διανοητική αρετή → Διδασκαλία (πείρα + χρόνος)
                                         Ηθική αρετή →  Έθος
Η αποδεικτέα θέση: οι ηθικές αρετές δεν υπάρχουν μέσα μας εκ φύσεως
Παραδείγματα που στηρίζουν την αποδεικτέα θέση: πέτρα, φωτιά
Συμπέρασμα: Οι αρετές δεν υπάρχουν μέσα μας εκ φύσεως. Οι άνθρωποι όμως είναι επιδεκτικοί στις αρετές και κυρίως στις ηθικές

2Η Ενότητα: Η ηθική αρετή καλλιεργείται με την ηθική πράξη
Σχετικά με όσα έχουμε μέσα μας εκ φύσεως: Προηγείται η δυνατότητα  και ακολουθεί η ενέργεια (πχ. όραση, ακοή κ.α)
Σχετικά με τις ηθικές αρετές: Προηγείται η ενέργεια (ηθική πράξη) και ακολουθεί η κατάκτηση της ηθικής αρετής
Επομένως: Μπορούμε να κατακτήσουμε την αρετή εξασκώντας την, όπως τις τέχνες.

3Η Ενότητα: Άλλα επιχειρήματα για τη σχέση ηθικής αρετής και ηθικής πράξης
Το παράδειγμα των νομοθετών: Η συμβολή τους στην πολιτική αγωγή των πολιτών με τον εθισμό
Η ποιότητα του εθισμού. Απαραίτητη η σωστή εξάσκηση και η συμβολή του δασκάλου.

4Η Ενότητα:  Σε όλες τις περιστάσεις της (καθημερινής) ζωής μας διαπιστώνεται η σημασία της ηθικής πράξης για την απόκτηση της ηθικής αρετής
Παραδείγματα που επιβεβαιώνουν ότι οι ενέργειες άσκησης / ο εθισμός οδηγούν στη διαμόρφωση των μόνιμων στοιχείων του χαρακτήρα (πχ. δίκαιος-άδικος, ανδρείος-δειλός)
Οι έξεις (= τα μόνιμα στοιχεία του χαρακτήρα μας) προκύπτουν από τον εθισμό.
Η παιδαγωγική αξία του εθισμού

5Η Ενότητα: Η πραγμάτωση της ηθικής αρετής συνεπάγεται ευχαρίστηση του ανθρώπου
Τα συναισθήματα της ηδονής ή της λύπης από τις πράξεις μας αποδεικνύουν τη διαμόρφωση ἕξεων.
Συσχετισμός της ηθικής αρετής με τα συναισθήματα 
Ο ρόλος της αγωγής στη διαμόρφωση των μόνιμων στοιχείων του χαρακτήρα μας.

6Η Ενότητα:  Η αρετή καθιστά τον άνθρωπο ικανό να εκτελέσει το προορισμένο γι' αυτόν έργο
Διάκριση της αρετής από τις άλλες έξεις ανάλογα με την ποιότητα.
Η αρετή γενικά ως ιδιότητα που καθιστά τον φορέα της τέλειο και ικανό στην τέλεια επιτέλεση του έργου του

7Η Ενότητα:  Η αρετή βρίσκεται στη μεσότητα. Προσδιορισμός της έννοιας "μεσότητα"
Διευκρίνιση της έννοιας της μεσότητας προκειμένου να συσχετιστεί με την ηθική αρετή.
Τα κριτήρια προσδιορισμού της έννοιας «μεσότητα»: 
-Αντικειμενικά κριτήρια: «κατ’ αὐτὸ τὸ πρᾶγμα» (πχ. αριθμητικό μέσο)
-Υποκειμενικά κριτήρια: «πρὸς ἡμᾶς» (πχ. προσότητα φαγητού)
Κάθε ειδικός επιδιώκει το υποκειμενικό μέσο, αποφεύγοντας την υπερβολή και την έλλειψη.

8Η Ενότητα: Όπως η τέχνη, έτσι και η ηθική αρετή στοχεύει στο μέσον
Συσχετισμός αρετής-φύσης-τέχνης
1η προκείμενη: Αν η τέχνη στοχεύει στο μέσον, το οποίο διαφυλάσσει την τελειότητα των έργων
2η προκείμενη: αν η αρετή υπερέχει από κάθε τέχνη
Συμπέρασμα: Η αρετή ενδεχομένως στοχεύει στο μέσον
Η μεσότητα αφορά την ηθική αρετή, όχι τη διανοητική

9Η Ενότητα:  Σημαντικές διευκρινήσεις για το περιεχόμενο της έννοιας "μεσότης"
H υπερβολή, η έλλειψη και το μέσον εφαρμόζουν και στα συναισθήματα. 
Το πρέπον/δέον ορίζει το μέσον των συναισθημάτων και μέσον είναι το γνώρισμα της αρετής
Το ίδιο ισχύει και για τις πράξεις
Ανεπιθύμητες οι ακρότητες στα πάθη και στις πράξεις, επιθυμητή η μεσότητα
Συμπέρασμα: η αρετή είναι ένα είδος μεσότητας.

10Η Ενότητα:  Ορισμός της αρετής
Το κακό και το λάθος γίνονται με πολλούς τρόπους• το ηθικό και ορθό με έναν
Ο πλήρης ορισμός της αρετής:  το μόνιμο στοιχείο του χαρακτήρα που επιλέγεται ελεύθερα από τον φρόνιμο άνθρωπο. Βρίσκεται στη μεσότητα ανάμεσα στις δύο κακίες  (υπερβολή και έλλειψη) και  προσδιορίζεται με βάση υποκειμενικά κριτήρια.

0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου