}

Πέμπτη 5 Φεβρουαρίου 2015

Θέμα: Κοινωνικοποίηση

ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ

Η κοινωνικοποίηση θα μπορούσε να οριστεί ως η πορεία συγκρότησης και εξέλιξης της προσωπικότητας και κοινωνικής ένταξης του υποκειμένου. Είναι η διαδικασία διαμόρφωσης και ανάπτυξης της ανθρώπινης προσωπικότητας σε εξάρτηση από και σε αντιπαράθεση με τους κοινωνικούς και πραγματικούς-υλικούς όρους ζωής, που απαντώνται σε μια συγκεκριμένη χρονική στιγμή της ιστορικής πορείας της κοινωνίας. Πρόκειται για μια διαδικασία στην οποία συμπράττουν άτομο και κοινωνία και στην πορεία της οποίας ένας βιολογικός οργανισμός διαμορφώνεται σε μια κοινωνική προσωπικότητα που αναπτύσσεται συνεχώς σε μια σχέση αλληλεπίδρασης με τις συνθήκες ζωής.

ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ/ΦΟΡΕΙΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗΣ
Α)Θεσμοθετημένοι: Οικογένεια, εκπαίδευση, θρησκεία, πολιτεία
Β)Μη θεσμοθετημένοι: κοινωνικές συναναστροφές, εργασιακός χώρος, ΜΜΕ, πνευματικοί άνθρωποι κτλ.

Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ
1. Ένταξη στην κοινωνική ζωή, ανάπτυξη υγιών διαπροσωπικών σχέσεων και καλλιέργεια κοινωνικών αρετών
2. Διαμόρφωση υγιούς πολιτικής συνείδησης κι ανάπτυξη συμμετοχικής διάθεσης
3. Ηθικοποίηση του ατόμου με την υιοθέτηση γενικά αποδεκτών αρχών και συμβιωτικών κανόνων
4. Ψυχική ισορροπία, κάλυψη συναισθηματικών αναγκών
5. Αποτροπή του κινδύνου περιθωριοποίησης
6. Διαμόρφωση ολοκληρωμένης και πολυδιάστατης προσωπικότητας

ΑΙΤΙΕΣ ΜΗ  ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗΣ
Οικογένεια
1. ανωριμότητα γονέων  
2. χαμηλό πνευματικό επίπεδο
3. έλλειψη σεβασμού στην προσωπικότητα του παιδιού μέσω καταπίεσης, υπερπροστασίας ή και άκριτου φιλελευθερισμού. 
4. γονείς με πολλαπλούς και αλληλοσυγκρουόμενους ρόλους
5. έλλειψη επαφής και επικοινωνίας ανάμεσα στα μέλη 
6. χάσμα γενεών 
7. εγκλωβισμός των ατόμων – μελών και ιδιαίτερα των γονέων στις απόψεις τους
8. ενδοοικογενειακές συγκρούσεις
Σχολείο
1. απουσία διαμόρφωσης σφαιρικού- ηθικού ανθρώπου
2. στείρα αποστήθιση γνώσεων
3. τυποποίηση διδασκαλίας
4. άγονος εγκυκλοπαιδισμός
5. μηχανική παρακολούθηση μαθημάτων 
6. γνώση χρησιμοθηρική και εμπορευματοποιημένη
ΜΜΕ
1. ανευθυνότητα λειτουργών 
2. παραπληροφόρηση – προπαγάνδα
3. τα ΜΜΕ, αντί να είναι κανάλια ιδεολογίας, γίνονται τα ίδια ιδεολογία. 
4. εμπορευματοποίηση των μέσων με στόχο την αποκλειστικότητα και το κέρδος
5. διαβρώνεται ο χαρακτήρας τους ως φορέων κοινωνικοπολιτικής αγωγής
6. Καταιγισμός μηνυμάτων-σύγχυση 
7. δημιουργείται μια ιδιότυπη μάζα αμέτοχων – συμμετεχόντων, που ουσιαστικά δεν αναβαθμίζονται πνευματικά. 
8. Προβολή αρνητικών προτύπων (π.χ. επιτυχημένος άνθρωπος είναι όποιος έχει. άφθονα οικονομικά μέσα, η βία που προβάλλεται μέσω της δραματοποίησης της σχετικής ειδησεογραφίας ή της ηρωοποίησης αντικοινωνικών τύπων), ώστε αρκετά συχνά εκτοπίζονται θετικά υποδείγματα ζωής από τα ΜΜΕ.

ΕΠΙΛΟΓΙΚΑ
Η διαδικασία της κοινωνικοποίησης πρέπει να εντάσσει το άτομο ομαλά στην κοινωνική ζωή με σεβασμό στην ιδιαιτερότητα και την αυτονομία του. Δεν επιτρέπεται να λειτουργεί ως ισοπεδωτικός οργανισμός που οδηγεί στον κοινωνικό κομφορμισμό και τη μαζοποίηση.

0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου