}

Πέμπτη 5 Φεβρουαρίου 2015

Θέμα: Γυναίκα - Σχέσεις των δυο φύλων

ΓΥΝΑΙΚΑ - ΣΧΕΣΕΙΣ ΔΥΟ ΦΥΛΩΝ

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ  ΤΗΣ ΘΕΣΗΣ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΠΟΧΗ
Οι απαιτήσεις της σύγχρονης ζωής έχουν επιφέρει αλλαγές και ανακατατάξεις , με αποτέλεσμα να φέρουν στο προσκήνιο τη γυναίκα , που πρέπει να αναζητήσει το ρόλο της σ' ένα μέχρι πρότινος απολύτως ανδροκρατούμενο κόσμο. Τα δύο φύλα χρειάστηκε να αναδιαμορφώσουν τους ρόλους τους. Η διατήρηση ωστόσο των κοινωνικών στερεότυπων παρά τον επαναπροσδιορισμό του ρόλου των δύο φύλων προκαλεί συνήθως σημείο αναφοράς στη σύγκρουση των σχέσεών τους. Η γυναίκα ξέφυγε από τον παραδοσιακό της ρόλο (σπίτι-οικογένεια) και ανέλαβε πρωτοβουλίες μπορεί να εργάζεται και να συμμετέχει ενεργά στον οικονομικό προγραμματισμό της οικογένειας, έχει ισότιμο λόγο στην εκπαίδευση των παιδιών , συμμετέχει σε κοινωνικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις , καθώς και στη λήψη πολιτικών αποφάσεων, αναλαμβάνει όλο και συχνότερα διοικητικές και κυβερνητικές θέσεις.  Γενικότερα, βελτιώθηκε η θέση της σε όλους τους τομείς της κοινωνικής ζωής. 

Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΠΟΧΗ  
1. Δημιουργεί οικογένεια, μεγαλώνει και διαπαιδαγωγεί τα παιδιά της
2. Αναλαμβάνει ενεργό ρόλο στη λήψη αποφάσεων και  στη διεκπεραίωση των 
3. οικογενειακών υποχρεώσεων
4. Δρα  κοινωνικά  και  αγωνίζεται  σε  όλους  τους  τομείς  της  ζωής  (οικονομικό, 
5. πολιτικό, πολιτιστικό, επιστημονικό)
6. Απολαμβάνει ελευθερία, απαλλαγμένη από προκαταλήψεις και δόγματα
7. Αποφασίζει  ελεύθερα  στην  προσωπική  της  ζωή,  επιλέγει  μόνη  το  σύντροφό 
8. της, συζεί χωρίς γάμο

ΚΑΤΑΚΤΗΣΗ ΝΟΜΙΚΗΣ ΙΣΟΤΗΤΑΣ 
1. Στην  οικογενειακή ζωή  
Αναθεώρηση του οικογενειακού δικαίου υπέρ της  γυναίκας ώστε να έχει προσωπική και κοινωνική ελευθερία
Διατηρείται και προβάλλεται  το  πατρικό  όνομα  της  γυναίκας  που  τονώνει την  προσωπικότητα  της  και  τη συμμετοχή  της  σε  όλους  τους  τομείς  της δραστηριότητάς της
Προσαρμόζεται το οικογενειακό δίκαιο στην αρχή της  ισότητας και καταργείται ο θεσμός της προίκας. 
2. Στην  επιστήμη
Η   γυναίκα   μορφώνεται  χειραφετείται  πνευματικά και σταδιοδρομεί σε οποιαδήποτε επιστήμη ήεπαγγελματικό χώρο
3. Στην εργασία
Το δικαίωμα ίσης αμοιβής έναντι ίσης εργασίας την εξίσωσε μισθολογικά με τον άνδρα. 
Εισέρχεται δυναμικά στην παραγωγική διαδικασία συμμετέχει σε αποφάσεις για  την  κατασκευή  σημαντικών έργων,  αναλαμβάνει  διευθυντικούς  ρόλους και παίρνει διοικητικές πρωτοβουλίες. 
Απασχολείται   ισότιμα   σε   χώρους   τεχνολογίας,   πληροφορικής,   θετικών επιστημών στους οποίους για πολλά χρόνια εργάζονταν αποκλειστικά μόνο άνδρες
Απολαμβάνει  την  κοινωνική ασφάλιση και  την  ιατροφαρμακευτική περίθαλψη
Προστατεύεται  η  μητρότητα  και  παρέχονται  διευκολύνσεις  στη  μητέρα,  οι οποίες   αυξάνονται   και   βελτιώνονται:   άδεια   τοκετού,   μειωμένο   ωράριο εργασίας για τη μητέρα με βρέφος ή ανήλικο παιδί, επιδόματα για ύπανδρες ή ανύπανδρες μητέρες με ανήλικο παιδί, γονικές άδειες. 
Επετεύχθη  η  απόκτηση  επιδόματος  ανθυγιεινής  εργασίας,  η  βελτίωση  των συνθηκών  εργασίας,  η  κατάργηση  των  διακρίσεων  εις  βάρος  της  γυναίκας στο χώρο της εκπαίδευσης και της επιστήμης.  
Συνδικαλίζεται και προασπίζεται τα επαγγελματικά της δικαιώματα.
4. Στην πολιτική
Εξασφάλισε το δικαίωμα του «εκλέγειν» και «εκλέγεσθαι», δραστηριοποιείται πολιτικά και σταδιοδρομεί ως βουλευτής, υπουργός, πρωθυπουργός. 
5. Στον αθλητισμό
Συμμετέχει και διακρίνεται στον αθλητισμό ισότιμα με τους άνδρες . 
6. Στην τέχνη
Ισότιμη  παρουσία  και  στο  χώρο  της  τέχνης  όπου  με  την  ευαισθησία  της προσφέρει κατάλληλο έδαφος για την καλλιέργεια των τεχνών.

ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΝΙΣΟΤΗΤΑ – ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΕΞΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ ΝΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ 
1. Στην   κοινωνική – οικογενειακή ζωή  
Η πολλαπλότητα και συνθετότητα των ρόλων με τους οποίους επιφορτίζεται η  γυναίκα  και  η  έλλειψη  θέλησης  του  άνδρα  να  συμβάλει  ισότιμα  στις οικιακές και οικογενειακές υποχρεώσεις εξαντλούν ψυχικά και σωματικά τη γυναίκα.  
Η αδυναμία  σωστής  διαπαιδαγώγησης  και  ανατροφής  των  παιδιών αποδίδεται  στην  απουσία της    μητέρας  από  την  οικογένεια  λόγω επαγγελματικών υποχρεώσεων. 
2. Στην εργασία
Παρατηρείται   άνιση   και   ρατσιστική   μεταχείριση   των   γυναικών   στον επαγγελματικό  χώρο.  Είναι  ευρέως  διαδεδομένη  η  αντίληψη  ότι  οι  γυναίκες δεν  έχουν  ηγετικές  ικανότητες,  κάτι  που  τις  αποστερεί  από  ευκαιρίες  να αναλαμβάνουν ανώτερα καθήκοντα. 
Εξακολουθεί να είναι θύμα σεξουαλικής παρενόχλησης. 
Πολλοί  εργοδότες  θεωρούν  τη μητρότητα  και  τις  υποχρεώσεις  που εκπορεύονται από αυτή κώλυμα για την πρόσληψη γυναικών στον εργασιακό χώρο. 
Στον ιδιωτικό κυρίως τομέα δεν παρέχονται διευκολύνσεις στις ύπανδρες και κυρίως στις ανύπανδρες μητέρες.
3. Στην πολιτική
Ο ανδροκρατισμός και ο των κομμάτων περιθωριοποιεί τα  γυναικεία προβλήματα και τα γυναικεία μέλη. 
4. Στα  Μ.Μ.Ε
Η γυναίκα  παρουσιάζεται  κατά  κανόνα  πειθήνια,  υποτακτική, αφελής, νοικοκυρά, εξαρτημένη από τα αγαθά του καταναλωτισμού. 
Στα  τηλεπαιχνίδια  εμφανίζεται ως κινούμενο σκηνικό, συμπλήρωμα  της διακόσμησης.

ΑΙΤΙΕΣ ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΗΣ ΤΗΣ ΘΕΣΗΣ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ
1. Η πατριαρχική δομή της κοινωνίας (περισσότερες ευκαιρίες για τον άνδρα).
2. Αυστηρότητα ηθικών αντιλήψεων κοινωνίας απέναντι στη γυναίκα.
3. Ευθύνη και χρέος αποκλειστικά της γυναίκας η ανατροφή των παιδιών.
4. Εξευτελισμός της από τη διαφήμιση και τα έντυπα.
5. Ταπείνωση του γυναικείου φύλου από την επιθετικότητα και τη βία των ανδρών (ανεκπλήρωτα, σεξουαλικά αδιέξοδα κ.λπ. ανδρών).
6. Μεγάλο μέρος γυναικών θεωρεί το γάμο σκοπό ζωής.
7. Δύσκολα επιβάλλει τη γνώμη της (στο κοινοβούλιο, στην επιχείρηση , στην παρέα κ.λπ.).
8. Ισχνή η αντιπροσώπευση της σε συμβούλια, επιτροπές , κοινοβούλια , διεθνείς οργανισμούς κ.ά.
9. Εξαιρέσεις οι γυναίκες που ανέβηκαν ψηλά στην ιεραρχία (Γκάντι, Θάτσερ κ.λπ.).
10. Στην εργασία δεν αντιμετωπίζονται από τους εργοδότες ισότιμα με τους άνδρες.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΘΕΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΡΟΛΟΥ ΤΗΣ 
1. Δημοκρατική, αντιρατσιστική εκπαίδευση (καθοριστικός ο ρόλος του σχολείου από το νηπιαγωγείο -όχι διακρίσεις με βάση το φύλο των μαθητών).
2. Καθοριστικός ο ρόλος της οικογένειας (αποφυγή  διακρίσεων και στερεοτύπων από τη μικρή ηλικία μέσα στο σπίτι).
3. Δραστηριοποίηση της ίδιας της γυναίκας σε όλους τους τομείς (μόρφωση, εργασία, κοινά), ώστε να είναι σε θέση ακόμη και να διεκδικήσει τον ισότιμο ρόλο της στον κοινωνικό περίγυρο.
4. Αντίδραση της ίδιας της γυναίκας στην προσπάθεια εκμετάλλευσης της. 
5. Τα ΜΜΕ να προβάλλουν την ισότητα των δύο φύλων, να ενημερώνουν και  να καυτηριάζουν την καταπίεση, την κακοποίηση και την υποβάθμισή της στην κοινωνία.
6. Να αναγνωριστεί από την πολιτεία η προσφορά της γυναίκας-μητέρας και της γυναίκας-νοικοκυράς έμπρακτα ,με υλική και ηθική επιβράβευση
7. Να εξαλειφθούν όλες οι διακρίσεις στους νόμους και να ολοκληρωθεί έτσι και νομικά η εξίσωση των δύο φύλων.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Ισότητα δε σημαίνει ομοιότητα. Και αυτό που χρειάζεται δεν είναι μόνο φύλα να μπορούν να κάνουν τα ίδια πράγματα, αλλά να αντιμετωπίζονται το ίδιο. Φαίνεται ότι ακόμη έχουμε πολύ δρόμο να διανύσουμε μέχρι την πλήρη εξίσωση. Και σ' αυτή την πορεία πρέπει να συμβάλουν με ενέργειες τους τόσο η πολιτεία όσο και τα άτομα. Και ασφαλώς και η ίδια η γυναίκα.

0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου